2010. május 30., vasárnap

Érettségi tételek2085.

1. Fekete Pákó betelepülése, majd kiűzetése Magyarországról.

2. Győzike vagyonosodása és az etnobiznisz összefüggései.

3. Fejtse ki részletesen, hogyan kúrta el Magyarország sorsát Gyurcsány Ferenc miniszterelnök!

4. Ismertesse részletesen a századforduló médiájának egyetemes kultúrtörténeti alkotásait ( Big Brother, Való Világ, Fókusz, Aktív, Dáridó, Fásy Mulató), és azok pozitív hatásait a kor társadalmának szellemiségére, intelligencia szintjére.

5. Anettka és a kozmosz közti viszony a XXI. században.

6. Döntse el, melyik évben volt nő, és melyik évben volt férfi Terri Black!

7. Magyarország sztárjai a XXI. Században: Fekete Pákó, Győzike. Jelölje térképen, mely kontinensre kellett volna visszavándorolniuk?

8. Balázs Vs. Mónika show. Melyiknek volt a nagyobb nézettsége, és közerkölcsformáló hatása?

9. A Barátok közt szappanopera 102542. részének részletes bemutatása a XXI.század végén! Ismertesse bizonyos szereplők sorozatbéli életrajzát. Mint pl. a Tilda-karakter evolúciója (1-51-ig)

10. Miért részesíti előnyben a roma többségi társadalom az idegen hangzású keresztneveket? (Eszmeralda, Rozalinda, Izaura, Pamela, Szamanta, ill. Vinettú, Szándokán, Hoszéármándó, Ronáldó, Maradona)

11. Ki volt Kiszel Donatella édesapja? Válassza ki, és húzza alá a megfelelő személy nevét:
- Mr. Sylvester Stallone
- Kondor Csaba Úrhölgy
- Az ismeretlen katona (akcióban eltűnt)
- Az igazi Fantomas

12. Kelemen Anna metamorfózisának ismertetése, munkásságának kultúrtörténeti elemzése.

13. Ismertesse Kocsor Zsolt (egykori művésznevén: Kozsó) nemzetközi elismertségének (Nobel-békedíj, Grammy-díj, Szívárvány Zászló-érdemrend) okait, és pályafutásának főbb állomásait.

14. Mikor halmozott fel világrekord méretű államháztartási hiányt Magyarország?
A: 2005
B: 2006
C: 2007

15. Melyik hazai mestermű vált a világörökség részévé a XXI. század közepén?
- Kiszel Tünde Donatellácska naptársorozata
- A 4-es metró frissen átadott, Panama-díjas első szakasza
- A Chuck Norris híd
- Schobert Norbert Update Enciklopédiája.

16. Mikor vezették be Magyarországon az Eurót?
A: 2077
B: 2079
C: 2082

2010. május 27., csütörtök

a zeneszerzők pedig zenét SZEREZnek... 1.

Nem kívánok még polemizálni azon, jó-e, vagy sem, ha a komponisták "idegen tollakkal ékeskednek". De önmagában érdekes, ki milyen dallamban ismeri fel sikereinek zálogát.

* * * * *

Az utóbbi idő egyik leghátborzongatóbb felismerése Süsü indulója volt. Bár Csukás István is jelzi, hogy egyfejű sztárunk történetét idegen ötletből írta, a főcímdal bizony erősen egy Willie Mitchell ihletésű darab.
Az idén január 5-én 82 éves korában elhúnyt soul, R&B, rock and roll, punk és funk stílusban alkotott zenei producer és rendező. A '70-es évek egyik legnépszerűbb és legismertebb Memphis-i előadója volt.A zenész 8 évesen kezdte meg zenei tanulmányait. Olyan jól trombitázott, hogy a középiskolában már egy big band kiemelkedő muzsikusa volt. Később egy saját combó zenekart alapított.
Nemsokára a híres HI Recordshoz szerződött, és ez élete egyik legsikeresebb időszakasza volt.
A '80-as években saját kiadót alapított.
Az új évezredben Al Green zenésztársával több nagyszerű felvételt rögzítettek. Legutolsó albuma 2008-ban jelent meg Best Domn Fool címmel.

* * * * *

A debreceniek közül sokan ismerik az 1981-ben alakult Karikás együttest. Zenéjük alapja az eredeti paraszti muzsika. Gyűjtöttek népzenét Erdélyben, Moldvában, Baranyában, éa természetesen szűkebb hazájukban, a Hajdúságban is. Újszerű hangzásokra, ritmikára, kontraszthatásokra törekszenek. Keresik a ritka, szép szövegváltozatokat, mert úgy érzik, hogy a népdalok szövegei a mai világ számára is örökérvényű igazságokat közvetítenek. Közben egyértelműen tiszteletben tartják a dallam jelentőségét.
A zenekar alapítói: Barbócz Sándor, Hegedűs Csaba, Tóth Gábor, hozzájuk csatlakozott Tóthné Dénes Anikó, Juhász Erika, Erményi István és Rőmer Ottó - aki szerintem az ország egyik legjobb prímása.
Rőmer Ottó személye meghatározó volt. Tagja volt a zeneművészeti főiskolásokból alakult Délibáb együttesnek, akik az eredeti népzene mellett sajátos stílusú feldolgozásokat is játszottak. Muzsikált a szintén debreceni diákokból szerveződött Gereben együttessel is, akik szintén nagyon izgalmas feldolgozásokat játszottak az akkor táncházas körökben nem túl népszerű citerán. Rőmer Ottó addigi zenei tapasztalatai nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy kialakuljon a Karikás egyéni stílusa. Ez az egyéni hangzás legfőképp abban nyilvánult meg, hogy sajátos, rendkívül színes hangszerelésben játszották az autentikus népi dallamokat.
1991-ben Rőmer Ottó helyére Kálmán Péter került, aki 1993-ig volt tagja a zenekarnak. Ezt követően gyakorlatilag nem működtek, ám hivatalosan mégsem oszlott fel az együttes. Legjobb tudomásom szerint mostanság megint együtt muzsikálnak.
Felvételeik közül az én kedvencem a Kövecses víz közepibe, DJ Bootsie-é pedig az Átokdal, melyből egy remek feldolgozást készített Horseriders Toward the Abyss címmel.
A magyar dj első szólólemezén található számot a CSI: Miami helyszínelők sorozat készítői találták megfelelőnek egy jelenet felturbózására. Solymosi Vilmos saját bevallása szerint a rap zene magyarosításával próbálkozik. A magyar zenei életben 14 éve jelen lévő dj az Árral szembennel került be a köztudatba. 1995-96-ban megnyerte a DMC bajnokságot, DJ-ként évekig koncertezett Yonderboi-jal, állandó tagja a Zagar zenekarnak, és 2004-ben jelent meg első saját albuma.A dj is kísérletező alkat, koncertjein a zenészek élőben kísérik.lemezein pedig emberi hangot is mixel, akár archív felvételeket is. A zenék összerakását egyedül készíti el, és a kész anyagot mutatja meg alkotótásrainak. A zeneírást a lábdobokkal, a pergővel kezdi - meglátása szerint az egész műfajban a dob már majdnem egy fél szám. Amúgy teljesen ódivatú programot használ az íráshoz.

* * * * *

Mindenki ismeri a Monti csárdást, de azt kevesen tudják, hogy ez Vittorio Monti szerzeménye 1904-ből. A zeneszerző hegedűre, mandolinra vagy zongorára álmodta meg szerzeményét, nemrég ennél extrémebb feldolgozás áldozata lett az örökzöld: Lady GaGa slágerébe csempészték be pár ütemét.
Stefani Joanne Angelina Germanotta
24 éves Grammy-díjas amerikai énekesnő, dalszövegíró. A New Yorki Egyetem művészeti részlegén zenét tanult, de félbehagyta tanulmányait és éneklésbe kezdett, és Britney Spears-nek, a Pussycat Dolls-nak kezdett el dalszövegeket írni. Ebben az időszakban több bárban is fellépett mint go-go táncosnő és közben drogproblémái is voltak.
Első lemeze két éve jelent meg, és az ezt követő két kislemeze szintén nemzetközi sikereket ért el. Már világkörüli turnéja is volt, így nem csoda, hogy a Time magazin a világ 100 legnagyobb hatású embere közé sorolta.Az énekesnő él-hal a divatért, és Donatella Versace a múzsája. Gagának természetesen van egy saját kreatív produkciós csapata, ami a sztár ruháinak jelentős részét készíti, színpadi kellékeket gyárt, és Gaga hajkölteményeit álmodja meg.
"Amikor zenét írok, mindig arra gondolok, milyen ruhában akarom majd előadni. A célom a mindent összefogó előadó művészet, a divat összeolvasztása a zenével."

* * * * *

A rendszerváltás előtt külföldön szinte csak a Muzsikás volt az egyetlen ismert magyar zenekar. Betyárnóta című szerzeményük az amerikai Sixteen Horsepower csapatot ihletett meg.A denveri alternatív banda keresztény szövegeket zenésített meg 2005-ös feloszlásukig. Zenéjükben a folklór és rock elemek keverednek.

* * * * *

A Zanzibár Lehetek a... című igazán jól sikerült slágere erőteljes hasonlóságot mutat a refrén tájától a Skid Row zenekar In a Darkened Room számával.

A Skid Row egyike az utolsó amerikai heaví metal együtteseknek. A zenekart 1986-ban alapította a basszusgitáros Rachel Bolan és a korábban a Bon Joviban muzsikáló Dave "The Snake" Sabo, akik egy lemezboltban ismerték meg egymást. Első sikerüket 1989-ben érték el, aztén számos slágert írtak, melyek közül a legnépszerűbb a Youth Gone Wild lett. Turnékörűtjuk során a Szvjetunióba és Japánba is eljutottak. Sikerük azonban inkább botrányos, zajos volt, főleg a frontember Sebastian megmozdulásai miatt: üveggel dobta meg a közönséget, vagy közfelháborodást kiváltó pólóban jelent meg a színpadon, „AIDS kills fags” felirattal.Az 1992 táján jött új zenei hullám megásta e műfaj sírját, és '95-ben még kiadták a Subhuman Race-t, de a siker már nem volt olyan átütő, végül a tagok közötti személyes nézeteltérések vezettek a zenekar 1996-os feloszláshoz.
Néhány év önálló próbálkozás után Rachel és Dave 1999-ben úgy döntöttek, új életre keltik a Skid Row-t, de ezúttal új énekessel.

* * * * *

Nem én találtam ki, de Christina Aguilera új száma, a Woohoo nyomokban egy kis Kovács Katit tartalmaz.
A dal eredeti szerzője, Koncz Tibor elmondta, hogy "Aguilera egy mintát, egy a
pró dallamtöredéket használt fel dalához az én szerzeményemből, ez ismétlődik magas hangon. Azt nem tudom, miként került az amerikaiakhoz az Add már, Uram az esőt!, de az irántunk érzett elismerésként tekintek arra, hogy az énekesnő forrásként megjelölte azt. Annál is inkább, m
ert aki csak úgy meghallgatja Aguilera számát, biztosan nem ismer rá benne a miénkre".
Aguilera Nicki Minaj rapperrel közösen énekeli a nótát, és a kísérőfüzetben feltüntette, hogy az Kovács Kati dalából tartalmaz részleteket. TEHÁT EZ NEM FELDOLGOZÁS!!!
Érdekes, hogy Kovács Kati 1972-ben éppen ezzel a számmal nyerte meg a táncdalfesztivált, és bemutatása idején hosszú forró, száraz idő után országos esőzés következett Magyarországon.Christina Maria Aguilera 30 éves amerikai popénekesnő és dalszövegíró. A félig ecuadori származású sztár apja tábornok volt a hadseregnél, édesanyja pedig zongoraművésznő, aki az ifjúsági szimfonikus zenekarral egész Európát bejárta. Christina 18 évesen már a fél világot megismerte, hosszabb-rövidebb ideig élt Japánban, Floridában, Texasban és New Jerseyben, mielőtt Wexfordban végleg letelepedtek. „Mióta az eszemet tudom, mindig arra vágytam, hogy a színpadon állhassak” – vallotta egy interjúban.
A televízióban először a Star Search program jelöltjeként mutatkozott be, majd a Disney Channel kis sztárja volt 1993-'94-ban. Zenei karrierjében fontos év 1994, ugyanis ekkor készítette elo Japánban Keizo Nakanishivel az All I Wanna Do című duettet. Az énekesnő lemezszerződést kötött az RCA Records-sal, miután elkészítette a Mulan c. rajzfilm betétdalát, mely Golden Globe jelölést is kapott. 1999-es első nagylemezével egy csapásra ismertté vált, ezt követően latin pop albuma és számos duett hozta meg a világhírt.
Miután átvette kreatív irányítását, második nagylemezének csodás dala, a Beautiful hatalmas siker lett. Aguilera harmadik stúdióalbuma soul, jazz és blues elemeket tartalmazott, mely megjelenését követően pozitív kritikát kapott. Az énekesnő negyedik nagylemeze Bionic címmel a napokban jelent meg.
2005-ben fogadott örök hűséget Jordan Bratmannek, akitől egy gyermeke született.

2010. május 25., kedd

ma érkezett

Eddig azt hittem, hogy dörzsölt vagány vagyok, akit nehéz átverni, különben reggelenként több tonnát emelek, tehát a testi kondíció jól hat a szellemiségre is.
Nem gondoltam volna, hogy csúnyán hülyére vehetnek olyan emberek/?/ akik harmad annyi ideig sem jártak iskolába, mint én.
Május 11-én, kedden reggel történt. Az egyik növendékemet vártam otthon egy soron kívüli ének órára. Utána készültem be a Rádióba dolgozni.
Csöngettek.
A nejem szólt, hogy itt egy pasas, aki kitakarítaná az eresz csatornát és helyre húzgálná a cserepeket. Kimentem a kapuhoz és láttam, hogy az illető nem az idén barnult le. Persze ez nem tántoríthatott el, mert az egész művészi pályám a cigányokkal zajlik, szívbéli barátaim vannak közöttük, milyen alapon zárkózom el egy munkát kereső roma embertől?
Közben kiderült, hogy még vannak a mikrobuszban. Kérték, hogy a létrák miatt hadd tolassanak be a kertbe. Kiszállt hat nagydarab oláhcigány, ők voltak a „csapat”. Ez már elindíthatta volna a vészcsengőt hátul az agyamban…
- Mennyibe fog kerülni ?
- Tízezer forintba - mondja a cigány. - Azaz magának megcsináljuk nyolcezerért.
- Ne csinálják nyolcért, legyen rendesen elvégezve, adok egy tízest és lehet, hogy máskor is találkozunk.
A vezetőjük nézegette a csatornákat, fejét csóválta, azt mondta, elérettek, lyukacsosak. Igaz, hogy kilenc éve végeztük az emelet ráépítést, de ráhagytam.
- Szóval, mégy egyszer kérdezem, mennyit fogok fizetni ?
- Mondtam, hogy nyolc ezret - így a cigány.
Közben kedélyesen elbeszélgettünk. Elmondtam,hogy mivel rádiós beosztásom miatt szakmai vezetője vagyok az összes cigányzenésznek és nótaénekesnek, régen egyszer azt mondták, hogy tiszteletbeli zenészvajda vagyok. Én pedig ezt szívesen „hordozom”meg be is mondom minden olyan fellépésen, ahol sok a roma a nézőtéren. Mindig nagy tapsot kapok erre.
Megérkezett a növendékem, elkezdtük az ének órát.
Egyszer csak jön a feleségem kétségbeesve:
- Gyere már, mert ezek lekapták és cserélik az ÖSSZES csatornát, mennyibe fog ez kerülni?
Kirohantam és kérdőre vontam a vezetőt, hogy mit csinálnak ?
- Amit maga is mondott, kicseréljük a csatornákat.
- Ki kérte ezt, én nem !! És mennyibe fog ez kerülni ?
- Amennyit mondtam, nyolcezer forint MÉTERENKÉNT!!!
- Azonnal abbahagyni a munkát és tessék számolni!!!
Az egyik paréj biztosított, hogy még kétmillióba sem fog kerülni. Azt hittem, hogy elájulok. Gyorsan átvillant az agyamon, hogy ezek gazemberek, képesek visszajönni, bosszút állni.
- Azonnal csináljanak egy gyors számítást!!!
Nekiállt a rohadék, majd így szólt : ÖTSZÁZNYOLCVANEZER!!!
A nejemmel együtt ordítottuk, hogy nem kértük a cserét, ők forgatták félre a szót. Szó sincs arról, hogy én ezt kifizessem. Elkezdődött a cigánykodás. 500.000, majd „csak magának” 450.000.
Azt nem mondhattam, hogy csinálják vissza az eredetit, mert a levert régi csatornákat szétbarmolták és ott maradtam volna esővíz elvezetés nélkül. Többször is eljátszották a szemétládák: - jó, akkor ne fizessen semmit … - és indultak kifelé. Ki a fene mert volna ebbe belemenni?
Végül azt mondtam: - Bár nem tartok itthon pénzt, de ha elmegyünk a bankhoz, hajlandó vagyok 300.000 Ft-ot fizetni és felejtsük el egymást.
Úgy is lett, ott várt a díszkíséret a bank előtt.
Mielőtt átadtam volna a pénzt, elmondtam nekik: tudom, hogy az aljasságuk miatt nem érinti meg magukat az, amit mondok, de ez a pénz nyaralásra lett félretéve. Én egy hattagú családot tartok el egyedül, nehezen fogjuk kiheverni a veszteséget. Tudom, hogy egy munkának van munkadíja és anyag költsége, de ez nekünk nem volt bekalkulálva, nem is volt rá szükség, hiszen egy kilenc éve feltett csatorna nem szorul cserére. Csak tisztításról volt szó. Tehát BECSAPTAK!
Látszólag szánakozó pofát vágtak, de utána gondolom, jót röhögtek rajtam.
Elővettem egy névjegyet:
- Nézzék, ez Kállai Csabának, Magyarország cigány fővajdájának a névjegye. Jó viszonyban vagyunk. Időnként Ő is föllép velünk és énekel. Most fölhívom és ezt az egészet elmesélem neki, véleménye szerint jót tesz-e ez az amúgy is ingatag magyar-cigány viszonynak és vajon milyen irányba tereli a már meglévő cigány-gyűlöletet?
Csabát fölháborította az ügy és kérdezte, hogy visszaadassa-e a pénzt.
- Nem kell - mondtam, mert végül is látható a munkájuk eredménye, a szakmájukhoz értenek, remélem rendes anyagot használtak. Maga az elv, ha egy kis nyugdíjas beengedi őket, azzal mit művelnének?

A házamon itt-ott valóban új bádog csillog. El se merem képzelni, mi lett volna, ha nem állítom le időben a munkát.
Feleségemmel internetről megszereztük az anyag árakat és átlagolt munkadíjakat.
Ha AKARTUK is volna a munkát, tehát mi kértük volna föl ezeket az állatokat, akkor is 200.000 Ft-tal vagyunk átvágva, de mivel nem volt szükség a munkájukra, így 300.000 a veszteség, plusz az átverés, csőbehúzás. Nem rossz órabér azért a kb.40 percért a megérkezésüktől a bankba indulásig. Olyan csatorna pedig nincs, aminek 8.000 Ft lenne a folyómétere.
Megjegyzem a bank előtt igen kényelmetlenül érezték magukat, mert a tőszomszédságában van a kerületi rendőr kapitányság…
Bár én szigorlatoztam 30 éve pszichológiából, rá kellett jönnöm, hogy sehol nem vagyok ezekhez a disznókhoz képest, akik tökéletesen fölépített lélektani csapdával húztak csőbe, bizonyára van benne gyakorlatuk elég.
Nem tudom, mennyit szánt még nekem a Jó Isten. Kellett az, hogy ezután a hátralevő életemet úgy éljem:
- Ne közösködj cigánnyal, mert becsap, kirabol!!!
Ez természetesen nem vonatkozik szeretett kollégáimra, barátaimra.

Figyeljenek, legyenek résen, és ha meglátják a LEC-828 rendszámú elől narancssárga, hátul fehér mikrobuszt, jól gondolják meg, hogy szóba állnak-e velük!!!
Tarnai Kiss László
énekművész, tanár
vezetőszerkesztő-műsorvezető

2010. május 24., hétfő

mém

Az internetes mém kifejezés egy új szó, és igazából nem valami pozitív jelentésű. Az elnevezés a mimézis (utánzás) és a genetika szavak kombinációjából ered. Olyan kifejezést vagy fogalmat takar, ami divatszerűen terjed embertől emberig az Interneten mint egy digitális fájl vagy hiperhivatkozás. Terjedhet e-maileken, blogokon, kapcsolatépítő oldalakon, azonnali üzenetküldő szolgáltatásokon keresztül.
A mém (meme) fogalmát először 1976-ban Richard Dawkins evolúcióbiológus említette Az önző gén című művében. A mémek, azaz olyan kulturális információcsomagok egyetlen célja, hogy másolják magukat és emberről-emberre terjedjenek. Ebből a szempontból tehát hasonlóak a génekhez, hiszen a fajfenntartás a legerősebb ösztön, melynek eszköze a gének továbbörökítése, azaz lemásolása.
A mémeknek a génekhez hasonlóan egyetlen céljuk a terjedés. Annál sikeresebb, minél több ember agyába fészkeli magát. A mém lehet egy dallam, egy divatstílus, vagy akár egy vicc. A lényeg, hogy szájról-szájra szálljon, a lehető legkevesebb változtatással. A mémek lehetnek az egész világra érvényesek, de általánosabb, hogy egy adott országban, vagy akár tájegységben terjednek.

Ha érzelmeinkre hat valamilyen módon, közel áll hozzánk, egyszerű, és a társadalmi berendezkedésben könnyen elhelyezhető, akkor évekig, évtizedekig biztosítva lehet a fennmaradása. A sikeres mém azonban nem feltétlenül a legjobb, csupán ez volt képes a legtöbbször lemásolódni. Ezért nem lesz mém a tökéletes zeneműből, viszont a halandzsa nyelven, hamisan éneklő hétköznapi emberből igen. A mémek többsége szórakoztat és mulattat.
A tartalom gyakran állhat egy szólásból vagy viccből, egy pletykából, egy módosított, vagy módosítatlan képből, egy egész weboldalból, videoklipből vagy animációból, vagy egy meglepő hírből, stb. Egy internetes mém maradhat állandó, vagy megváltozhat az idők során, véletlenül, a rá irányuló kommentár, imitációk és paródiák hatására, vagy akár a rá vonatkozó híradások gyűjtésével. Egyesek az internetes mémeket művészeti formának tartják. Léteznek internetes mémeket gyűjtő és népszerűsítő, illetve egyes mémek terjedését szolgáló honlapok.
Az internetes mémek egyik gyakori formája, amikor a hiúságból létrehozott oldalakon egy személyt, vállalatot, terméket, zenei csapatot az intereten keresztül reklámoznak popkulturális értékéért.
Véletlen hírnévre is szert tehetnek személyek vagy vállalatok egy kínos videó, e-mail, vagy más cselekvés által. Így járt a fogorvosnál járt hétéves David is, akiről rengeteg paródia is készült.
Sok internetes mém városi legenda, csalás, rágalmazás, vagy hamis hír, melyet vagy szándékosan tettek fel az internetre, hogy internetes mémmé váljon, vagy véletlenül, pletyka útján fejlődik, esetleg egy nem netes forrásról kerül fel az internetre. Néhány internetes szolgáltatás, például az Urbanlegends.hu listát tart fenn az ilyen megtévesztésekből, melyek segítségével az interneten gyakran előforduló állítások valóságtartalmát, forrását ellenőrizni lehet.
Az internet legújabb hazai mém-sztárja a Bikicsunáj. A Megasztár válogatóján Szarka László ököritófülpösi biztonsági őr sajátos halandzsa-angollal adta elő az Alphaville együttes Big in Japan című dalát. A dal azonnal internetes sláger lett, született róla Wikipédia szócikk, megírták számos blogban, beszélnek róla számtalan fórumon, a legnagyobb közösségi oldalakon pedig több tízezer tagot számláló rajongói csoportok alakultak, és szemfüles vállalkozók Bikicsunáj pólókat, bögréket, kitűzőket árulnak.
A Bikicsunáj és társai valójában mémek.
A hazai internetes mémek közül egyértelműen a Szalacsi Sándor néhány mondatából álló videó a legsikeresebb. Ma Magyaroszágon, ha azt mondjuk valakinek: „a vízbül veszikijazokszigént" vagy „teccikérteni" senki nem néz ránk hülyén. A Szalacsi videóból elképesztő mennyiségű remix készült, a Photoshop-mágusok számtalan variációt készítettek, a szereplők országos tévécsatornákon is híressé váltak - csakúgy, mint Fogarasi Árpád, vagy Kolompár Sándor (Polgár Jenő) internetes mémjei sikeresek.

2010. május 22., szombat

Pál Adrienn

Két éve kezdte Kocsis Ágnes második nagyjátékfilmjét forgatni. A Pál Adrienn címet viselő alkotás a múlt vasárnap mutatkozott be Cannes-ban, és elnyerte a Nemzetközi Filmkritikusok Szövetségének (FIPRESCI) díját az Un Certain Regard (Egy bizonyos nézőpont) elnevezésű válogatásban - 19 versenymű közül. Az önálló szekciót 1978-ban alapította Gilles Jacob, a fesztivál jelenlegi elnöke a filmnyelvet megújító filmek bemutatására. A programban művészfilmek indulnak, melyek alkotói manapság nem feltétlenül a legfiatalabbak, és gyakran épp oly híresek, mint a hivatalos versenyprogramba meghívott művészek.
A Pál Adrienn magyar-holland-osztrák-francia koprodukcióban készült. Forgatókönyvét a rendező a férjével, Andrea Robertivel közösen írta, aki állandó alkotótársa. Az operatőr Fillenz Ádám volt. A film főszerepét Gábor Éva, a MTI korábbi munkatársa, jelenleg rádiós hírszerkesztőként dolgozó amatőr színész alakítja. Partnerei: Znamenák István, Horváth Ákos, Pokorny Lia, Hegyi Izabella, Thúróczy Szabolcs. A Pál Adriennt a bemutatóján percekig tartó tapssal fogadta a fesztiválközönség."Nagyon megtisztelő számunkra ez a díj. A filmkritikusok véleménye nagy mértékben meghatározhatja a leendő közönség ízlését, választásait. Azt hiszem, a mi filmünknek - amely egy magyarul beszélő, erősen szerzői film - szüksége van az ilyen elismerésekre, hogy könnyebben eljuthasson a nézőkhöz." - köszönte meg a rendezőnő a díjat.A film főhőse Piroska, a szép arcú, zsírpárnák mögé rejtett, üres tekintetű, tizennyolc éve egy budapesti kórház elfekvő osztályán dolgozó nő, aki a munkájában töltött idő minden egyes percét keserű lerakódásként cipeli magával.
Piroskát az amatőr színésznő, Gábor Éva alakítja, akit egy évig kerestek, de megérte megvárni. Megkapó természetességgel játszik, és figurája magában hordozza azt a kettősséget, ami ahhoz kell, hogy érdekes legyen nézni ebben a szinte cselekménymentes filmben több mint két órán át: életunt, fásult és tompa, de valahogy mégis kiváltja a szimpátiánkat. Talán azért, mert a legtöbben egy hetet se tudnánk lehúzni ezen a borzalmas melóhelyen.
„Egy közösségi portálon egy kollegám látta meg a hirdetést, és ő szólt, hogy szerinte ezt a szerepet rám írták” – mondta Cannes-ban Gábor Éva, aki csak a hosszú próbafolyamat után, a forgatás előtt olvasta el a forgatókönyvet. „Piroska életében mindenki találhat olyan részt, amelyből ráismerhet a süteménybe zárt félelmeire, keserűségére és szorongásaira”.A történet kulcsa Gábor Éva szerint az, hogy Piroska azáltal, hogy el tudja magától engedni az elvesztett barátnőjét, megtalálja önmagát.Piroska egyik idős beteget Pál Adriennek hívják, mint általános iskolás legjobb barátnőjét is, akivel évtizedekkel ezelőtt elveszítette a kapcsolatot. Piroska elhatározza, hogy megkeresi Adriennt, és ezzel egy egészen furcsa utazás kezdődik el. Úgy fest, senki sem tudja, mi van Adriennel, viszont mindenki másképp emlékszik rá. Kocsis nagyon ügyesen mutatja be az emlékek trükkös természetét, hogy legalább annyira szólnak az emlékezőről, mint a tényleges múltról.
És ha Pál Adrienn minden emlékező fejében mást jelent, akkor persze Piroska múltja is megkérdőjeleződik. Ám a film utolsó negyedében előrukkol egy nagy meglepetéssel is a meseszövő, és az újabb apró jelek azt mutatják, Piroskában valami megváltozott. Talán.
Muszáj még megemlíteni a film szép, tiszta vizuális világát. Fillenz Ádám operatőr sokat fejlődött a Friss levegő óta, a mesteri, de a filmmel szerves egységben létező, nem hivalkodó beállítások már az ajánlóban is egyszerűen szépek.
Kocsis Ágnes 1970. július 10-én született Budapesten. Az ELTE Bölcsészettudományi karán lengyel, esztétika és filmelmélet szakon végzett. Az egyetemi évek alatt két szemesztert ösztöndíjjal a krakkói Jagieo Egyetem filmfakultásán töltött, 2003-ban egy évig a római Scuola Nazionale del Cinema (a régi Centro Sperimentale di Cinematografia) ösztöndíjas hallgatója volt filmrendezés és forgatókönyvíró szakon. A Színház- és Filmművészeti Egyetem Film- és Tévérendező szakán 2005-ben szerzett diplomát.
Első nagyjátékfilmje, a Friss levegő 2006-ban rögtön elnyerte a 37. Magyar Filmszemle Első filmes rendezői díjat. A film számos nemzetközi filmfesztivál programjában szerepelt, Varsóban elnyerte a FIPRESCI díját, majd az Európai Filmakadémia a legjobb első filmnek járó European Discovery-díjra jelölte 2006-ban.
Rövidfilmjei: A vírus (2005); 18 kép egy konzervgyári munkáslány életéből (2002); (2000) és az Szortírozott levelek, és az Ugyanúgy volna, mint Sandokan.

2010. május 21., péntek

Anyai szeretet...

Anyai szeretet a víz mentén...
Anyai szeretet Afrikában...
Anyai szeretet Indiában...
Anyai szeretet az óceánban...
Anyai szeretet a Lidl parkolójában...

2010. május 18., kedd

Végvári Tamás

Végvári Tamás (1937-2010) Érdemes és Kiváló Művész, Jászai-díjas magyar színész.
A színművészeti főiskolát 1962-ben végezte el, ezután a Pécsi Nemzeti Színházhoz szerződtették. Dolgozott a Veszprémi Petőfi Színházban, a Szegedi Nemzeti Színházban, 1971-től egy évtizedet a Thália Színházban töltött. 1981-ben a Nemzeti Színház társulatához csatlakozott, a rá következő évben pedig több társát követve a Budapesti Katona József Színház alapító tagja lett. 2004-ben csatlakozott a Madách Kamara, a későbbi Örkény István Színház társulatához. Drámai hősök mellett karakter szerepeket is alakított. A Galócza című darab címszerepében karikírozó képességeit is bizonyíthatta. A rövidlátó, csetlő-botló gengszter szerepében –ritka lehetőségei egyikeként – a közönséget önfeledt nevetésre késztette.
Utolsó szerepe Örkény István: Macskajáték című darabjának öregedő, pozőrje volt.
Tekintélyes film és tévészerepeinek száma. A legszebben beszélő magyar színészek sokat foglalkoztatott szinkronszínész volt, több mint kétszáz (dokumentum- és mozi)filmet szinkronizált. Magyar hangot kölcsönzött többek között Al Pacinónak, Ben Kingsleynek, Harrison Fordnak és Robert De Nirónak. A sikeres Igenis, miniszter úr! sorozat intrikus titkárának, vagy a Shrek történetben "kiemelkedő" Farquaad nagyúrnak is ő kölcsönözte a hangját.
Tapasztalatainak átadására is volt lehetősége; beszédművészetet tanított a Színház- és Filmművészeti Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán.
Közéleti szerepvállalása is jelentős. 1993-1996 között ügyvivője a Magyar Színészkamarának; vezető szerepet vállalt a Magyar Színész-kamarai Egyesületben és a Magyar Színházi Társaságnál is.