2010. augusztus 11., szerda

a zeneszerzők pedig zenét SZEREZnek... 2.

Ottorino Respighi (1879-1936) a zenei impresszioniszmus jeles olasz képviselője.
Nyolc éves korában elkezdte hegedű tanulmányait, komponálni 1892-ben kezdett. 1902-ben Szentpétervárra, Rimszkij-Korszakovhoz utazott, akinek köszönhetően a hangszerelés technikáját magas szinten sajátította el. Bolognába visszatérve zenekarokban hegedült, brácsázott, zongorázott, vezényelt. Közben Berlinben is tanult rövid ideig Max Bruch mellett.
Zeneszerzői egyénisége nehezen tört a felszínre: hatott rá Debussy, Rimszkij-Korszakov és Richard Strauss. Írt operát (Enzo király), prelúdium, korál és fúgát zenekarra, zongoraversenyt, kamaraműveket – különösebb visszhang nélkül.1913-ban a római Santa Cecilia Akadémia zeneszerzés-tanárává nevezték ki. Itt ismerte meg leendő feleségét, Elsa Olivieri Sangiacomót. 1914-ben írt Róma kútjai című zenekari darabjával megalkotta élete egyik főművét. A darabot azonnal felvették repertoárjukba a világ legnevesebb karmesterei, így zeneszerzői hírneve gyorsan terjedt az egész világon. A siker hatására elkészítette a Róma fenyőit, majd később a trilógia harmadik darabját, a Római ünnepeket. 1924-ben a Santa Cecilia igazgatója lett, de mindössze két év múlva visszavonult, hogy teljes egészében a zeneszerzésnek éljen. Ugyanis a tanítás szenvedélyesen érdekelte, csakúgy, mint a régészet. Ezen kívül kiadványokat szerkesztett olyan olasz zeneszerző-óriásokról, mint pl. Monteverdi vagy Vitali. 1927-ben az múlt olasz darabjait idéző kamarazenekari darabja, A madarak aratott sikert. Ebben az időszakban más darabjai is a korábbi idők zenéje iránti érdeklődését tükrözik (Három Botticelli-kép, Gregorián koncert, Dór kvartett, Dicsőítő ének az Úr születésére). Azt írták műveiről, hogy „új-régi” zene. 1932-ben az Olasz Akadémia tagjává választotta, a világ számos kiemelkedő zenei egyéniségével ismerkedett össze: Kodály Zoltánnal, Maurice Ravellel, Richard Strausszal, Arnold Schönberggel és Igor Sztavinszkijjel.
Élete végén az opera kezdte érdekelni, kilenc operát is írt, de ezek a művek nem arattak komolyabb sikert. A legutolsót, a Lucreziát felesége, Elsa Respighi fejezte be.
A zeneszerző művei közül rendkívüli népszerűségnek örvend a Régi dalok és táncok című szvit (táncfűzér, táncok sorozata), mely késő-reneszánsz lantmuzsika alapján íródott. Az ünnepélyes siciliana itt hallgatható meg.

* * *

Angelo Branduardi Európa-szerte ismert olasz énekes, dalszövegíró és hegedűművész.
Miután családja Genovába költözött, egy ottani zeneiskolában tanult meg hegedülni. 18 éves korában megzenésítette Szergej Jeszenyin Egy huligán vallomásai című művét. 1974-től számtalan albuma jelent meg.Az 1983-ban forgatott csodálatos olasz film, a Statte buoni se potete muzsikáját, melynek néhány jelenetben fel is tűnik egy kisebb szerepben.
A történet női hősének (Leonetta) témája erősen hasonlít a többszáz éves tánczenére.

* * * * *

Szergej Prokofjev (Сергей Сергеевич Прокофьев 1891-1953) orosz zeneszerző, zongoraművész.
Egyike azon kevés zeneszerzőknek, akiknek egyénisége már legkorábbi műveiben megmutatkozott, és stílusa alig változott. Ezt az egyéniséget a szellemes, mozgékony és rendkívül kifejező dallamosság, a szempillantás alatt meghökkentő újdonságokkal váltogató harmóniavilág határozza meg.
Édesanyja (aki túláradó szeretetével elkényeztette imádott fiát) volt első zongoratanára. Ötéves korában már zongoradarabokat komponált, nyolcévesen pedig már operát írt. 1903-ban kezdte el tanulmányait a pétervári konzervatóriumban, ahol többek között Rimszkij-Korszakov is a tanára volt.
1908-ban lépett fel először, saját művének, az Ördögi látomásoknak a bemutatásával. 1914-ben kapta meg diplomáját, és Anton Rubinstein-díjjal tüntették ki első nagy műve, a Desz-dúr zongoraverseny előadásáért. 1908-ban koncertkörútra indult Ázsián keresztül az USÁ-ba. A chicagói opera megrendelésére írott operáját, A Három narancs szerelmesét 1921-ben mutatták be.
Ezután tíz évig Párizsban élt.1927-ben hazalátogatott a Szovjetunióba, és 1932-ben költözött végleg haza szülőföldjére. 1935-ben készült el a Rómeó és Júlia balettzenéje, 1937-ben pedig a Péter és a farkas mese.
Péter, az úttörő története, vagyis inkább tündéri muzsikája nagyon sokakat megihletett. Kilenc év eltettével Walt Disney filmesítette meg a bátor kisfiú és kis barátai (picit megváltoztatott) farkas-fogó sztoriját (1. rész és 2. rész itt nézhető meg).
És ez nem a reklám helye, de tavaly a Coca-Cola a Péter-témát (a kismadár- és a macska-témával egyetemben) gondolta újra - megjegyzem, nagyon szellemesen!
A II. világháború alatt hazafias műveket írt. Bár 1943-ban magas kitüntetésben részesült, öt év múlva erősen bírálták, ami oda vezetett, hogy direkt politikai mondanivalójú zenedarabokkal kellett önbírálatot gyakorolnia. Revideálta zeneszerzői módszereit, és megpróbált műveinek direkt politikai mondanivalójával, egyértelműen hagyományos stílusával beilleszkedni az ötvenes évek szellemébe. Megírta a Békeőrségen oratóriumot és Téli tábortűz szimfonikus szvitjét.
1953-ban halt meg Moszkvában, ugyanazon a napon, mint Sztálin. Utolsó jelentős művét, a Kővirág című táncjátékát a halála utáni évben mutatták be.
Prokofjev 1933-1945 között filmzenéket is szerzett, mint pl. Feinzimmer Kijé hadnagy (A cár aludni kíván) címû alkotásához (Op. 60.) Hollywoodi mérték szerint Prokofjev filmzenei termékenysége nem számottevő (igazság szerint mint komponista sem tartozik a legkiemelkedőbbek közé), ugyanakkor rendkívül színvonalas. Egyrészt, mert igényesen megválogatta az elvállalt felkéréseket, másrészt pedig a kor egyik géniuszával, Eisensteinnel volt alkalma együtt dolgozni.
A Kijé hadnagy Jurij Tinyanov novellája alapján készült nem túl jelentős szatirikus film volt, és egy nem valós történelmi alakról, I. Pál cár 19. század elejei udvarában szolgáló tisztről szólt. Noha Prokofjevet gyönyörűséggel töltötte el saját zenéjének humora és könnyed vidámsága (említettem, hogy kibírhatatlan stílusa volt), magát a filmet nem tartotta nagyra. A filmzene legsikerültebb részeit egy 1934-es zenekari szvitbe is átdolgozta, amely mind a mai napig a népszerűségnek örvend. (Romance - részlet a filmből, és a zenekari változat)

* * *

Gordon Matthew Thomas Sumner, ismertebb nevén Sting (1951-) brit zenész, énekes-dalszövegíró, aktivista, színész. Akadémia Díjra jelölték, tizenhatszor nyert Grammy-díjat. Szólókarrierjének kezdetéig dalszövegírója, vezető énekese és basszusgitárosa volt a The Police együttesnek. Több, mint 100 millió lemezt adott el, 16 Grammy-Díjat nyert, és Oscar-díjra is jelölték 1981-ben a Legjobb Dal kategóriában.
Gordon a warwicki egyetemre járt, amit egy év után otthagyott. A zene ugyanis sokkal jobban érdekelte a tanulásnál. Ebben az időszakban gyakran besurrant különböző nightklubokba, ahol olyan zenészeket hallhatott játszani, mint Jack Bruce vagy Jimi Hendrix. Közben dolgozott kalauzként, építőmunkásként, volt adóhivatali dolgozó, mirelitüzemben is dolgozott. 1974-ben tanítói képesítést szerzett, majd két évig a Szent Pál Iskolában tanított egy kis bányászfaluban. Zeneileg folyamatosan kápezte magát (számos hangszeren játszik), ekkoriban jazz bandákban muzsikált.
A Phoenix Jazzmennel töltött időszakban a zenekarvezetőtől kapta a Sting becenevet, mert egyszer egy fellépésükön fekete-sárga csíkos pulóvert viselt. Általában ezt a nevet használja, kivéve a hivatalos dolkumentumok aláírásakor.Először a Police zenekarral, majd szóló-zenészként vált híressé, valamint debütált a New York-i Broadway-n is.
Sting a filmekkel nem csak zenei karrierje kapcsán találkozott (több mint 35 filmben használták kisebb-nagyobb zenei alkotásait), de néhány filmben színészi szerepet is kapott.

Szólóénekesként első megjelent lemeze, a The Dream of the Blue Turtles (1985) egyik slágere a Russians.
A számot a hidegháború ihlette, melyben arról énekel, amennyiben oroszok is szeretik a gyermekeiket, az megmentheti a világot a nukleáris fegyverek ("Oppenheimer halálos játéka") pusztításától.
A dal Prokofjev Kijé hadnagy Romance tételének témáját használja fel.

2010. augusztus 8., vasárnap

A szombathelyi büntetés-végrehajtási intézet

Hogy hogyan kerül ki a börtönből, az függ attól is, milyen körülmények között tölti büntetését az elítélt.

A PPP konstrukcióban épült szombathelyi börtön nem egyedüli, "párja" Tiszalökön van. A nyugat-dunántúli intézmény 8 milliárdba került, az állam tulajdonában maradt, de évi 2 milliárdot fizetünk az üzemeltetőnek (a ZÁÉV, a Future Zrt. alkotta konzorcium, valamint a Mátraholding Zrt.) 15 évig.
Ez pontosan 2 milliárd HUF, 800 rab. Vagyis 2,5 millió HUF / rab.
A 13 hektáros területet másfél kilométer hosszú, 6 méter magas bástyafal és 10 légkondicionált őrtorony határolja. Jelenleg 682 fogva tartott él 1-5 fős szobákban, 10 és fél, 13, illetve 27 négyzetméteres, vizesblokkos cellákban. Az akadálymentesített épületek teljesen egyformák, csak a cellák ajtóinak színe különböző. A szobákban padlőfűtés van, és televízió.
Az egészségügyi részlegben orvosi rendelő, a pszichológus szobája, betegszobák és fertőző elkülönítő található. oktatást és szabadidő eltöltését egy külön épület szolgálja. Az egyik teremben fazekaskodnak, a másikban rajzolnak, mellette sakkoznak, aztán meg számítógépeznek. Megdöbbentő, de a rabok közül sokan a háztartási eszközöket sem ismerik, de itt megtanulhatják, hogyan gondoskodjanak magukról, és hogy hová való a kés-villa. Az életvezetési szakkörben, ahol főzőcskézni lehet.
A fogva tartottak napközben dolgoznak: ki az ebéd körül, ki pedig az üzemcsarnokokban, ahol elektronikai és háztartási gépeket szerelnek szét és dolgoznak fel újrahasznosításra, vagy raklapokat renoválnak.
A dolgozók használhatnak egy konditermet, van itt tornaterem, több focipálya, helyben kialakított bolt, 10 ezer kötetes könyvtár, színházterem, tanterem és ökumenikus imaterem.

2010. augusztus 2., hétfő

kánikula

Gondolom, már sokan látták a Népszigeti Kutyaiskola zseniális "A Doggy Summer" kisfilmjét.
A bejegyzők szerint a 30 szavazó, aki nem kedveli a videót, csakis macska lehet...
A kutyák is szeretik a strandot

* * * *

A rekkenő nyári hőségre használt kánikula szavunk a latin canis (=kutya) szóból ered. Ugyanis a Nagy Kutya csillagkép legfényesebb csillaga, a Sirius a nyár közepén egyszerre kel a nappal. Az ókori csillagászok úgy vélték, hogy a Sirius okozza a nagy nyári hőséget.
A mai tudomány ezt az elképzelést elveti, hiszen a Canicula 80 trillió kilométernyi távolságban található a Földtől, így nem befolyásolhatja időjárásunkat. Az elnevezés azonban megmaradt, s ezek szerint nagyon régről származik.

* * * * *

Orionnak, az óriás vadésznak két kutyája volt, a Nagy Kutya (Canis Maior) és a Kis Kutya (Canis Minor). A két kutya türelmetlenül ül az asztal alatt, melynél az Ikrek ebédelnek. Azok a halvány csillagok pedig, amelyek a Kis Kutya és az Ikrek csillagkép között láthatóak, azok morzsák, amelyeket az Ikrek a kutyáknak vetettek. (A magyar legendában a Szíriusz a Sánta Kata, aki bicegve viszi az ebédet a Három kaszásnak.)
A Szíriusz (α Canis Maioris) a Nagy Kutya csillagkép legfényesebb csillaga.
A név eredete még nem tisztázott. Talán visszavezethető az óbabilóniai csillagászatra, és akkor Ívcsillagot jelent, de jelentése lehet a csúszó. Néha a Szíriuszt „kutyacsillagnak nevezik. Megfontolásra érdemes, amit Eratoszthenész ír a szeiriosz szóról, mint a csillagok melléknevéről: „Az ilyen csillagokat a csillagászok szeiriosz-nak nevezik remegő mozgásuk és fényük alapján.”
Hajnali (heliákus) felkelése 1000-2000 évvel ezelőtt egybeesett a legmelegebb napokkal. Az ókori Egyiptomban ez a Nílus áradásának kezdetével esett egybe, az ókori egyiptomi naptárban ettől kezdték az újévet. A földtengely precessziója miatt azonban a Szíriusz napjainkban csak szeptember elején jelenik meg a hajnali égbolton.
A Szíriusz fényessége 23-szor, étmérője 1,8-szer, tömege viszont 2,35-ször nagyobb, mint központi csillagunké, a Napé. 10 000 K-es felszíni hőmérséklete miatt színe kékesfehér. Éppen ezért meglepő, hogy a régi írások vörös Szíriuszról beszélnek. A dolog talán azzal magyarázható, hogy Szíriusz gyakran van a horizont közelében, és így légkörünk elszínező hatására vörösebbnek tűnik, mint más fényes csillagok.
A Szíriusznak van egy kísérője, a Szíriusz B, mely őt 50 év alatt megkerüli. Ez a csillag lett az első felfedezett fehér törpe, mely nem sokkal nagyobb a Földnél.

Mindenkinek megvan a maga keresztje...





















































































Semmi sem történik az életben véletlenül!
Sokszor szeretnénk az életben megszabadulni a keresztjeinktől, de mindenre van egy kérdés "miért?" és "minek?".
A jó Isten soha nem ad olyan terheket a vállunkra, amelyeket nem bírunk elviselni.

2010. július 27., kedd

"Nem az a fontos, hogy igaz legyen, csak beszéljenek rólam."

Az Arany Málna-díjat alapító John Wilson szerint Paris Hilton "a XXI. század Gábor Zsazsája", aki "nem attól híres, hogy bármiben is tehetséges volna, hanem attól a férfitól, akivel éppen lóg".
Gábor Zsazsa valószínűleg a világ első celebe. Botrányos celebe. Mindazonáltal egy igazán gyönyörű, és sziporkázóan szellemes tünemény is volt. Persze gátlástalan, de semmi esetre nem butácska...Talán 1917-ben született a magyar származású amerikai színésznő. Apja, Gábor Vilmos katona volt, anyja Gábor Jolie (született Tilleman Janka) , aki 103 évesen hunyt el Kaliforniában - ekkor már mint Edmund de Szigethy gróf neje. A mama mindenáron sztárokat akart faragni lányaiból, miközben ő maga is igyekezett karban tartani magát. (Tisztára Lohen anyuci...) Állítólagtólag annyi arcfelvarráson esett túl, hogy ha mosolygott, ráfagyott a vigyor az arcára...
A budapesti házaspárnak 3 lánya született, Magda, Sári és Éva. Mindhárom kiemelkedően szép és már Budapesten extravagáns életstílusukról ismertté vált lány színésznő lett (bár soha nem az alakításaikkal kerültek a figyelem középpontjába). Éva (1919-1995) a szétszórt feleség, Lisa Douglas szerepében lett ismert a Green Acres című filmsorozatban. Magda (1914-1997) gyakran szerepelt talk showkban. Halála napjáig római katolikus vallásúnak vallotta magát, bár anyjuk zsidó származású volt, aki rokonságban állt Annette Tillemannal, Tom Lantos feleségével.
A középső lány nevét Fedák Sári színésznő után kapta, akit szintén Zsazsának neveztek, mert a kislánya nem tudta kiejteni a nevét. Egy svájci internátusban tanult, majd 1936-ban elnyerte a Miss Hungaria szépségkirálynő címet. Színiiskolai tanulmányokat is folytatott, talán ennek is köszönhetően még '36-ban, amikor Bécsbe utazott, a híres tenor, Richard Tauber felfedezte és meghívta, hogy énekelje el a szubrett szerepet a Der singende Traum ("Az éneklő álom") című operettben. Ez volt Gábor Zsazsa első nyilvános szereplése.1941-ben, miután házasságának Burhan Belge-gel vége szakadt, követte testvéreit Hollywoodba. Itt színésznőként dolgozott (1952-től több mint 50 filmben szerepelt) és hamar hírnévre tett szert legfőképpen szépsége, afférjai, botrányai, milliomosokkal kötött házasságai és válásai, valamint egyszeri rövid letartóztatása miatt.Ephraim Katzs azt írta a leginkább B-kategóriás filmekben tündöklő művésznőről, hogy "valószínűleg ő volt a világ legdrágább kurtizánja Madame Pompadour óta".Gábor Zsazsa első filmszerepét 1952-ben a Lovely to Look at című filmben játszotta, majd a Ginger Rogers főszereplésével készült We're Not Married!-ben szerepelt. Az Oscar-díjas John Huston rendezte Moulin Rouge-ban már a női főszereplőként tünt fel a mozivásznon. 1958-ban Orson Welles A gonosz érintése (Touch of Evil) című filmjében játszott Welles, Charlton Heston, Janet Leigh és Marlene Dietrich oldalán. Ebben az évben Golden Globe-díjat kapott. Legutolsó szerepét 1993-ban, 76 évesen a Beverly Hill-dili (The Beverly Hillbillies) című amerikai vígjátékban játszotta, melyben többek között Rob Schneider és Dolly Parton is szerepet kapott. 1996-ban A Brady család 2 (A Very Brady Sequel) című vígjtáékban önmagát alakította.
Csillaga is van a Hollywood Walk of Fame-on (6925 Hollywood Blvd.)
Gábor Zsazsa kilencszer kötött házasságot és hétszer vált el:
Burha Belge (1937 – 1941) a török követség sajtóreferense volt, később író és diplomata.
Conrad Hilton (1942 – 1947) a Hilton szállodalánc alapítója, tőle született egyetlen gyereke. Könyvében (One Lifetime Is Not Enough, magyar nyelven: Nekem nem elég egy élet címmel jelent meg) leírja, hogy férje megerőszakolta és így ejtette teherbe. Francesca Hilton már a válásuk után született. És bár lányával is necces a kapcsolata, nem hiszem, hogy haraggal gondolna vissza a Hilton fiúra. "Annyira sosem gyűlöltem meg férfit, hogy visszaadjam a gyémántokat."
George Sanders (1949 – 1954) Oscar-díjas brit színész, aki később Zsazsa nővérét vette feleségül.
Herbert Hutner (1962 – 1966) pénzügyi tanácsadó.
Joshua S. Cosden, Jr. (1966 – 1967) már megint egy üzletember férj. "Egy gazdag férfi sosem lehet ronda".
Jack Ryan (1975 – 1976) a Barbie-baba egyik tervezője.
Michael O'Hara (1976 – 1982) ügyvéd.
Felipe de Alba (1982) érvénytelen házasságuk csak egy napig tartott.
Friedrich von Anhalt (1986 – ) a herceg Marie Auguste von Anhalt hercegnő (II. Vilmos császár menye) 1980-ban adoptált fia, a német nemesség tagja, üzletember. Anhalt herceggel kötött házassága óta a színésznő hivatalos megszólítása, Anhalt és Szászország hercegnője (Princess Von Anhalt and Duchess of Saxony). Az elmúlt években azonban több történész vitatja ennek a címnek a hitelességét. A művésznő így vallott kapcsolatukról: "Nem azért keltünk egybe, mert szerelmesek voltunk. Barátokként álltunk az anyakönyvvezető előtt, de azt hiszem, ha az ember egy bizonyos időt eltölt egy másikkal, akkor óhatatlanul szerelembe esik."Von Anhalt "igazi üzletember"; többekknek eladta a nevét - természetesen a hercegi ranggal.A herceg 2007-ben Anna Nicole Smith halálakor nemcsak azt állította, hogy viszonya volt a botrányos életű playmate-tel, hanem azt is, hogy a szőkeség 5 hónapos árván maradt kislányának édesapja. (Mint utóbb kiderült, ez nem így igaz.) Utána pedig fejébe vette, hogy ő lesz Kalifornia kormányzója.A rekord mennyiségű válás nem igazán viselte meg Zsazsát, hiszen "Elválni valakitől, csak mert nem szereted, legalább olyan butaság, mint megházasodni, csak mert szereted".
De persze más botrányok is gazdagítják a színésznő életpályáját: 1989-ben arcon ütött egy Beverly Hills-i rendőrt, amikor az megállította őt egy közlekedési szabálysértés után. A nagy sajtóvisszhangot kapott tárgyalás során bűnösnek találták és 3 napi börtönbüntetésre, valamint 13 000 dollár bírságra ítélték. Gábor Zsazsa vallomásában elmondta, hogy a reakcióját a rendőr viselkedése provokálta ki, aki durván bánt vele és obszcén szavakkal inzultálta őt. Ez a történet többeket megihletett, mint például a Csupasz pisztoly 2 1/2 (The Naked Gun 2 1/2) című mozifilm alkotóit is. Emlékszem, hogy amikor kiengedték a börtönből, addig nem lépett ki az utcára, amíg csodálatos sminket nem kapott.
A szépségét már teljesen elvesztett sztárnak 2002-ben utasként részese volt egy autóbalesetnek, melynek következtében kómába esett; a kórházat csak 2003-ban hagyhatta el. A baleset után kártérítési pert indított, melyet megnyert és 2 millió dollárt kapott.
A következő évben sikertelen öngyilkosságot hajtott végre jelentős mennyiségű altatóval, azonban férje még időben rátalált.
Az idős színésznőt pár napja ismét kórházba szállították, miután Bel Air-i otthonában televízió nézés közben kiesett az ágyából, aminek következtében több csontja is eltört. A három és fél órás műtét sikeres volt, de a beteg az eséskor a fejét is beütötte, agyrázkódást kapott. Az orvosok, akik szerint csípőműtétje közben kaphatott agyvérzést, most attól tartanak, hogy romlik az állapota.

2010. július 13., kedd

"Uram, nézz végig rajtam, Uram láss meg te is engemet. Mindennek vége. Vége."

Kállai (Krampner) Ferenc (1925-2010) a Nemzet Színésze, rendező, főiskolai és egyetemi tanár, egy időben országgyűlési képviselő.
Kereskedelmi szakközépiskolába járt, de mivel a számok világa nem állt igazán közel hozzá, érettségi után mindjárt a Színművészeti Akadémiára jelentkezett. A vizsgabizottság előtt Ady Endre: Góg és Magóg fia vagyok én című versét akarta elmondani, de csak a negyedik sorig jutott el. Azonnal felvették, és Kiss Ferenc, az egyik felvételiztető színész - politikai meggyőződésének megfelelően - helyben át is keresztelte mondván: legyen maga Kállai, mint a miniszterelnök.
A háború miatt azonban az iskolát nem tudta befejezni - csakúgy, mint híres évfolyamtársa, Darvas Iván sem.
A háború alatt egy légvédelmi pincében ismerkedett meg Zúz Máriával, akit hamarosan feleségül vett.
1945-től a Belvárosi Színház tagja lett. Színháztörténeti jelentőségűnek tartják a Bárdos Artúr által rendezett Rómeó és Júliát, amiben Fényes Alíz volt partnere.
Három év múlva Major Tamás a Nemzeti Színházhoz szerződtette, ahol hamarosan a legendás társulat első vonalába került. Az 1949-ben bemutatott Gorkij: Ellenségekben Rátkai Márton, Gobbi Hilda, Tímár József, Tőkés Anna és Szörényi Éva mellett játszott.
A 80-as években közéleti szerepet is vállalt; a Színházművészeti Szövetség elnöke volt; majd országgyűlési képviselő lett, és közmegelégedésre vezette a kulturális bizottságot is.
1977-től a Színművészeti Főiskolán is tanított.Sokáig a Nemzeti Színház tagja volt, bár élete végéig bizonytalan volt döntése helyességében. Hűséges maradt a Pesti Magyar Színház társulathoz, amikor az új Nemzetiben már nem újította meg tagságát. Ebben a társulatban volt 2005-ben az utolsó bemutatója, Schwajda György Rejtő Jenő adapciója, az A néma revolverek városa.
Kállai Ferenc alakításait gyakran színezte humor és finom irónia. Kellemes orgánumát mindig az ábrázolt figura megvalósításának szolgálatában használta. Alakított a színpadon Csongort, Noszthy Ferit, Tartuffe-öt és Kardics bankigazgatót. Csurka István 1972-ben bemutatott Döglött aknák című darabjában ő volt Paál, a ketteske. Az előadásokon gutaütésközeli állapotba került a Major Tamás alakította Moórral vívott ádáz ordítozás közepette.
Filmszínészként is jelentős alakítások fűződnek a nevéhez: aljas huszártisztet játszott a Katonazenében (1961), mérnököt a Megszállottakban (1961), Takaró Sándort Németh László Iszony című regényének filmváltozatában (1965), főszerkesztőt a Gyula vitéz télen-nyáron (1970), tanácselnököt A legényanya (1989) című alkotásokban. Szerepelt a Tüskevár-ban, A dunai hajós-ban, A Pogány Madonná-ban, a 2x2 néha öt -ben, A miniszter félrelép-ben, illetve az Ámbár tanár úr és a 6:3 című filmekben. Utolsó két filmszerepét Szabó István Rokonok (2006) és Sándor Pál Noé bárkája (2007) című alkotásában játszotta.
Neve Bacsó Péter 1969-ben forgatott, és sokáig betiltott A tanú című szatírájával került be a magyar filmtörténelembe. A filmben a rendszer kisembere, Pelikán József gátőr bőrébe bújt. A tanú második része 1994-ben készült el Megint tanú címmel.
Kállai Ferencet 1956-ban és 1958-ban Jászai Mari-díjjal tüntették ki, 1973-ban Kossuth-díjat kapott, 1989-ben a Nemzeti Színház örökös tagjává választották, 2006-ban pedig Prima Primissima díjas lett.
Évtizedekig törzsvendége volt a Lukács Uszodának, közvetlenségével nemcsak a személyzetet, hanem a látogatókat is elbűvölte.
Ebben az évben Sághy Gyula készített dokumentum filmet a művészről.

2010. július 7., szerda

Cesare Siepi

Az énekest hétfőn az egyesült államokbeli Atlantában, 87 éves korában érte a halál. Bársonyos, kifejező hangját, alakjának és szerepformálásnak eleganciáját magasra értékelték az elmúlt évtizedek nagy karmester egyéniségei: nemcsak Arturo Toscanininek volt kedvenc művésze, hanem Wilhelm Furtwänglernek is; közös salzburgi Don Giovanni produkciójukból film is készült.
A rendkívül színpadképes művész gyermekkorában egy madrigálkórus tagjaként tanult énekelni, majd Konzervatóriumba járt, amit befejezni a háború miatt nem tudott.Az operaszínpadon Rigoletto bérgyilkosa, Sparafucile alakjában debütált 1941-ben, de a fasiszta rezsim uralta Itáliát megtagadva hamarosan Svájcba távozott. A háború után visszatért hazájába, és igazi énekes karrierje a velencei Teatro La Fenicében indult el, itt Verdi Nabuccójának Zakariásaként mutatkozott be. Majd Toscanini óhajára Milánóban sorra elénekelte a nagy Verdi basszus szerepeket, de sikert aratott Boito Mefisztofeléjének főszerepében is.
Mivel hangjának terjedelme és hajlékonysága páratlan volt, olyan belcanto operák fontos alakjait is rábízták, mint A kegyencnő vagy a Puritánok.
Rudolf Bing 1950-ben meghívta a New York-i Metropolitan Operába, ahol csaknem húsz különböző szerepet formált meg 23 évadon át. Negyvenháromszor alakította a Don Giovannit a bécsi Staatsoperben, itt tartotta búcsúelőadását is teljes visszavonulásakor, 1994-ben, amikor a Norma Orosveso főpapját személyesítette meg.
Számos hangfelvétel őrzi hangját.