2010. május 5., szerda

„Figyeljék a kezemet, mert csalok!”

A bűvész a színpadon az illúzió csodáját adja ajándékba. Azt a hitet, hogy csodák léteznek. Elsősorban kézügyességi trükkökkel szórakoztatja közönségét.
A mágia a természeti jelenségek megmagyarázására való igényből született. Az idő múlásával a mágiához kötődő rítusok száma egyre nagyobb, a rítusok egyre bonyolultabbakká válnak, és egy ponton túl meghaladják a közember ismereteit és szakértelmét. Profiriusz (görög filozófus a III. századból) és Apuleiosz (latin szerző a II. századból) szerint a mágus szó perzsa eredetű, "filozófus", "tudós" értelemben használták.



"...- Szolgálatukra! - mondta Cipolla. - Feltév
e, hogy beleegyeznek, egynéhány számtani feladvánnyal kezdjük a programunkat...
Álmélkodás és nagy taps. A gyerekek odavannak. Szeretnék tudni, hogy csinálta. Magyarázzuk, hogy a trükköt nem lehet csak úgy megérteni, éppen ezért bűvész ez az ember. Most hát tudják, milyen egy bűvészest. Ahogy előbb a halász hascsikarást kapott, és most kész az eredmény a táblán - pompás volt, s mi aggodalmasan láttuk, hogy a gyerekeket izzó szemük s a fél tizenegyre járó idő ellenére nagyon nehéz volna hazacipelni. Sírás lenne belőle. S mégis világos volt, hogy a púpos nem bűvészkedett, legalábbis nem a kézügyesség értelmében, és hogy az egész egyáltalán nem gyerekeknek való. Megint csak nem tudom, a közönség voltaképpen mit gondolt magában; de az összeadandó számok meghatározásánál az a "tetszés szerint" alighanem nagyon kétes ügy volt; a megkérdezettek egyike-másika talán a maga esze után felelt, de egészben nyilvánvaló volt, hogy Cipolla kiválogatta az embereit, s hogy a hókuszpókusz, amely az előre felírt eredményért volt, akaratától függött - számolótehetségét persze még így is meg kellett csodálni, ha a többi különösképpen nem is tartozott a csodálnivalók körébe. S hozzá a hazafias hév s az ingerült méltóság - a cavaliere honfitársai elemükben érezhették magukat, s megőrizhették tréfás kedvüket; a kívülről jövőt azonban elfogódottá tette ez az egyveleg."
(Thomas Mann: Mario és a varázsló)

* * * * *

Ma és minden este rendkívüli attrakció a
Varietészínházban
WOLAND PROFESSZOR
feketemágia-bemutatója
TELJES LELEPLEZÉS

"...A Varietészínház színpadára lyukas sárga kalapos, vörös körteorrú, kockás nadrágos, lakkcipős emberke karikázott ki közönséges kétkerekű biciklin. Egy foxtrott hangjára kört írt le, majd diadalmas kurjantást hallatott, amitől a kerékpár felágaskodott. Most a hátsó keréken ment körbe, majd megfordult, hogy lába a levegőben kalimpált, menet közben nagy ügyesen lecsavarta az első kereket, és begurította a színfalak mögé; attól fogva vidáman járt körbe a hátsó keréken, kezével forgatta a pedált.
Most trikóba, ezüstcsillagos szoknyácskába öltözött, dús idomú szőke hölgy jelent meg egykerekű, magas fémárbocon, melynek tetejére nyeregülés volt erősítve, s ő is megindult körbe-körbe. Mikor a kis ember találkozott vele, barátságos kurjantással üdvözölte, és lábával lekapta keménykalapját.
Végül nyolcévesforma, koravén ábrázatú leányka jött ki a színpadra, és ide-oda cikázott a felnőttek közt parányi kétkerekű biciklijén, amelyre óriási autóduda volt fölszerelve.
Egy ideig keringtek a színpadon, majd az egész kompánia feszült dobpergés közepette előregördült a színpad legszéléig, és az első sorokban ülők felszisszentek, hátrahőköltek, mert úgy tetszett, mind a hárman kerékpárostul belezuhannak a zenekari nyílásba.
Ám a biciklik pontosan abban a pillanatban álltak meg, amikor az első kerekük már-már lesiklott a deszkákról a zenészek fejére, a mélybe. A kerékpárosok hangos "Hep!" felkiáltással leugrottak gépükről, és meghajoltak, a szőke nő csókot hintett a közönségnek, a kislány pedig komikus jeleket tülkölt autódudáján.
Az épületet tapsvihar rázta meg, az égszínkék függöny két oldalról leereszkedett, és eltakarta a biciklistákat, a "Kijárat" felirat az ajtók fölött kialudt, és a kupolában, a trapézok pókhálójában, fehér golyóbisok gyúltak ki, mint a nap. Elkezdődött a szünet a műsor harmadik, utolsó része előtt...
A külföldi híresség mindenkit megdöbbentett csodálatos szabású, elképesztően hosszú szárnyú frakkjával, meg azzal, hogy fekete félálarcban jelent meg. De még ennél is meglepőbb volt két kísérője: egy repedt cvikkeres pepita nyakigláb, meg egy hájas fekete kandúr, amely hátsó lábán lépett be az öltözőbe, és fesztelenül a kanapéra telepedett, az ernyőtlen, vakító öltözői lámpákra hunyorogva.
Egy perccel később a nézőtéren kialudtak a lámpák, a rivalda kigyúlt, vöröses visszfényt vetve a függöny aljára, és a függöny kivilágított résében borotvált arcú, gyerekesen vidám, kövérkés férfi jelent meg, gyűrött frakkban és nem egészen kifogástalan ingben. Zsorzs Bengalszkij volt, a közismert moszkvai konferanszié.
- Hát, kedves barátaim... - kezdte Bengalszkij csecsemőmosolyával - most mindjárt színpadra lép... - Bengalszkij itt félbeszakította önmagát, és egészen más hanghordozással így folytatta: - Amint látom, műsorunk harmadik részére a közönség megszaporodott. Itt van a fél város! A minap találkoztam egy barátommal, azt mondom neki: "Miért nem jársz színházunkba? Tegnap este ott volt nálunk a fél város." És tudják, kérem, mit felelt? "Én a város másik felében lakom." - Bengalszkij szünetet tartott, mert azt várta, kirobban a nevetés, de mivel senki sem nevetett, folytatta: - Egyszóval, egy híres külföldi művészt fognak látni: maestro Woland fog önöknek feketemágia-bemutatót tartani. Mi persze valamennyien jól tudjuk - s itt Bengalszkij arcára bölcs mosolygás terült -, hogy feketemágia nem létezik, ez nem egyéb, mint babona, és maestro Woland nem egyéb, mint párját ritkítóan ügyes bűvész, ami ki is derül majd a szám legérdekesebb részében, vagyis ennek a bűvésztechnikának a leleplezésében; és mivel valamennyiünket egyformán érdekel a technika is, meg a leleplezése is, hát felkérjük Woland urat, kezdje meg előadását!
Mondókája végeztével Bengalszkij összetette a két tenyerét, és hívogatóan intett vele a függöny résén át, mire a függöny halkan suhogva kettévált és felszaladt.
A mágus megjelenése, nyurga segédjével meg a két lábon járó kandúrral, rendkívüli tetszést aratott.
- Karosszéket - rendelkezett Woland halkan, és abban a pillanatban, nem tudni, honnét és hogyan, fotel jelent meg a színpadon, amelyben a mágus helyet foglalt.
- Mondd csak, kedves Fagót - fordult most Woland a pepita fickóhoz, aki ezek szerint "Korovjov"-on kívül más névre is hallgatott -, nem találod, hogy Moszkva lakossága erősen megváltozott? - És letekintett a karosszék váratlan megjelenésétől megdöbbent, elcsöndesedett közönségre.
- Igenis, Messire - válaszolta halkan Fagót-Korovjov.
- Igazad van. A moszkvaiak határozottan megváltoztak... mármint külsőleg. Mint ahogy maga a város is... A ruházatukról nem érdemes beszélni, de mindenfelé megjelennek ezek a... hogy is mondják, egyszóval villamosok, automobilok...
- Autóbuszok - egészítette ki Fagót tisztelettudóan.
A közönség figyelmesen hallgatta a párbeszédet, abban a hiszemben, hogy ez valamiféle bűvészmutatvány előjátéka. A színfalak mögött színészek, díszletezőmunkások tolongtak egymás hegyén-hátán, s közöttük feltűnt Rimszkij halotthalvány ábrázata.
Bengalszkij a színpad sarkában állt; arcára hovatovább kiült az értetlenség. Kissé felvonta szemöldökét, és a pillanatnyi csendet kihasználva, megszólalt:
- A külföldi művész elragadtatását fejezi ki afölött, hogy Moszkva technikai szempontból mennyit fejlődött... Ugyancsak el van ragadtatva a moszkvaiaktól - és itt Bengalszkij rámosolygott előbb a mágusra, azután pedig a közönségre.
Woland, Fagót és a kandúr mindhárman a konferanszié felé fordultak.
- Valóban elragadtatásomat fejeztem volna ki? - kérdezte a mágus Fagóttól.
- Ó, nem, Messire, semmiféle elragadtatást nem méltóztatott kifejezni - válaszolta emez.
- Hát akkor mit beszél ez az ember?
- Ez az ember hazudik! - jelentette ki jó hangosan a pepita segéd, hogy a színházban mindenki meghallotta, majd Bengalszkijh
oz fordult: - Gratulálok, polgártárs, a jól sikerült hazugsághoz!
A kakasülőről röhögcsélés hallatszott, Bengalszkij összerezzent, pislogott. A mágus pedig ekképpen folytatta:
- Engem azonban természetesen nem annyira az autóbusz, a telefon érdekel, meg a többi efféle...
- Műszaki felszerelés - egészítette ki a pepita.
- Úgy van, helyes, köszönöm szépen - mondta a mágus ünnepélyesen zengő basszus hangján - ...hanem egy ennél sokkalta fontosabb kérdés: vajon belsőleg megváltoztak-e Moszkva lakosai?
- Bizony, uram, ez a legfontosabb! - helyeselt a pepita..."
(Mihail Bulgakov: A Mester és Margarita)

* * * * *

(Gross) Gács Rezső (1911-1987) Budapesten, a józsefvárosi Nagy Fuvaros utcában született egy zsidó családban. Csendes, nagyon visszahúzódó gyermek volt. Tizennégy éves korában inasnak adták a Gál úridivat-üzletbe.
Bűvészkedésre egy kínai gyöngyárus inspirálta, aki megtanított neki egy bűvészmutatványt a dunai kavicsokkal. Odry Zuárd karolta föl és tanította, és közös bemutatkozásaik után első önálló fellépését is mestere menedzselte 1929 tavaszán. Ekkor kapta Rodolfo Grosso' művésznevét mesterétől, s ettől fogva Pest és Buda számtalan egylete, klubja, szakmai és baráti köre hívta fellépni az ifjú mágust.
1930 decemberében felvételét kérte a Magyar Amateur Mágusok Egyesületébe, de sikere ellenére sem vették fel. A három nap múlva a Royal Orfeumban megtartott nagysikerű vizsgabemutatót követően 1931 januárjától lett tagja a Magyar Artista Egyesületnek. A fiatal, fekete angolbajuszos bűvész könnyebb érvényesülése érdekében néhány reklámtrükkel próbált magának nagyobb publicitást szerezni. Az ujjelvágás, a zsilett-evés, valamint a nadrágtartó, nyakkendő és mindenféle személyes tárgy ellopása, majd többszöri visszaadása mára már legendává váltak.A két Latabár, Feleki Kamill, Halmai Imre, Fokker Géza, Alfonzó, Rodolfó alkotta, s Vogel Eric jelmeztervező a Moulin Rouge hazai és külföldi közönségét rendszeresen szórakoztatta az 1930-as évek közepén.
Rodolfo 1939 elejétől kilépett a társulatból, s önálló revücsoportot hívott életre. Bulgáriában, Görögországban Törökországban, Egyiptomban turnézott, 1941–43 között pedig rengeteg magyar településen lépett fel.
A háborús szolgálat után 1945-ben az Országos Artista Egyesület elnökségi tagjává választották. Vidéki turnéira igen gyakran elkísérte Karády Katalint.
1948-tól Alfonzóval, 1950-től a Latabár brigád tagjaként haknizott országszerte. 1956-ig nyolc éven át volt az Artista Akadémia tanára. 1956 után a volt Szovjetunió nagyobb városai mellett viszonylag hosszabb ideig tartó fellépési lehetőséget és meghívást kapott Párizsba, Londonba, Brüsszelbe, Luxemburgba, Zürichbe. 1967-től állandó meghívottként vett részt a bűvészek világkongresszusain. Ötvenedik születésnapja alkalmával az Érdemes Művész, 1971-ben pedig a Kiváló Művész kitüntető címet kapta meg.
Utolsó nyilvános fellépése a halála előtti évben volt a Mikroszkóp Színpadon. (Rodolfo: Vigyázat! Csalok!)
Sikereinek valódi forrása számainak tökéletes kidolgozása és a közönséggel való kapcsolatteremtő képessége voltak. Nyugdíjas korában is napi négy órát gyakorolt. Szlogenjévé vált mondata: „Figyeljék a kezemet, mert csalok!”
Hitvallása is a következő volt: „Az a művész, aki meg van magával elégedve, az nem művész többé. Az meghalt.”
Minden idők egyik legnagyobb beszélő kézügyességi bűvésze és zsebtolvaja volt; rengeteg trükköt ismert a bűvészet minden területéről, ezek közül kb. 1000-et tudott bármikor színpadképesen.

* * * * *

Hajnóczy Soma (1985-) 10 évesen kezdett el komolyabban foglalkozni a bűvészettel, mentora Molnár Gergely, művésznevén Mr. Jupiter volt. Szakterülete a színpadi (angolul stage vagy stand up) bűvészet, ezen belül is a trükkök kétkezes tisztázása. Műsoraiban a hagyományos bűvészi kézügyességet modern technológiákat felhasználó elemekkel ötvözi; a Phone act műsorában többek között újragondolta a Rodolfo által is alkalmazott újságpapír manipulációt.
A bűvészvilágban egyedülálló mobiltelefonos versenyműsoráért Hajnóczy átvehette a Nemzetközi Bűvész Szövetség által Pekingben rendezett világbajnokság nagydíját, és ezzel 24 évesen minden idők egyik legfiatalabb bűvész győzteseként vonult be a szakma történelmébe.Soma szakmai felkészültségét a 14 éves bűvészmúlt mellett az utóbbi években elnyert számos nemzetközi díj, a többi között a tavalyi Arany Varázspálca-díj, a márciusi Arany Oroszlán (Las Vegas) és a rá pár hétre besöpört svájci Magic Rings-en aratott győzelme szavatolja.
„A nemzetközi palettán két dolog fűződött eddig a nevemhez: kellékként és dizájnként a mobiltelefon, valamint az előadást keretbe foglaló újságpapír-manipuláció, amivel kivívtam a szakma legnagyobb csodálatát is. Ez utóbbin például több mint fél évig dolgoztam, és mindeddig senkinek nem sikerült megfejtenie a titkot. A világbajnokságra sikerült olyan műsort kialakítanom, amelyben nemcsak a kézügyesség és a kreativitás játszott komoly szerepet, de a megmérettetésre való készülés évei alatt mindenegyes apró részletet sikerült tökéletesre csiszolni. A győzelem egy nagyon kemény munkával eltöltött időszak gyümölcse, nagyon büszke vagyok rá. Ez igazi álom vált ezzel valóra” – mondta el Soma a díj kapcsán.

* * * * *

Kőhalmi Ferenc (1983-) a Rodolfo dobozokkal kezdte az ismerkedést a bűvészettel, majd Sugár Péter és Molnár Gergely tanítványa lett. 2006-ban tett artista vizsgát. Óvópedagógiai végzettséget szerzett, és több bűvész boltban is dolgozott.A ceglédi bűvész rengeteg figyelemre méltó díja közé tartozik a pár hete Svájcban megszervezett Internationales Zauberkongress 2010 nemzetközi close-up* versenyén elnyert első hely.
* kisebb társaság számára (10-30 fő) mutat a bűvész trükköket.

2010. május 2., vasárnap

mese a kis Gömböcről...

A Gömböc egy magyar fejlesztésű háromdimenziós test, melynek specialitása, hogy összesen két – egy stabil és egy instabil – egyensúlyi helyzete van. A stabil helyzet az, amit a képek mutatnak; az instabil ugyanez fejjel lefelé fordítva. Itt elvben meg tudna állni, de bármely kis mozgás kibillenti ebből a helyzetből.
A találmány konstruktív bizonyítása Vlagyimir Igorjevics Arnold orosz matematikus 1995-ös sejtésének, mely szerint létezik olyan homogén test, melynek négynél kevesebb egyensúlyi pontja van. Ezt a tulajdonságot nevezik úgy is, hogy a test mono-monostatikus.Várkonyi Péter és Dr. Domokos Gábor a BME Építészmérnöki Kar Szilárdságtani és Tartószerkezeti Tanszékének oktatói fedezték fel ezt a különleges tulajdonságú testet, s munkájuk felkerült a tekintélyes Mathematical Intelligencer folyóirat címlapjára is 2006 őszén (ahol 1979 óta első alkalommal szerepelt egy magyar felfedezés).
A gömböc formája rendkívül érzékeny, egy 10 cm átmérőjű Gömböc mérettűrése 0,01 mm-es tartományban kell legyen ahhoz, hogy a matematikailag igazolt forma a valóságban is működjön. Ezt a követelményt jelenleg legjobban a számítógéppel vezérelt marás segítségével lehet megvalósítani, és ez a forma nem egyértelmű megoldása a problémának.
A gömböc egyensúlyi tulajdonságai akárcsak több páncélos állaté alakult ki. Ez segíti őket abban, hogy vissza tudjanak fordulni, ha hátukra fordítják őket; nekik csak egy kicsit kell elmozdulniuk, a többit elvégzi a gravitáció. Domokos és Várkonyi egy évet töltött teknősök méregetésével a Budapesti Állatkertben, a Magyar Természettudományi Múzeumban és különböző állatkereskedésekben. A Kutatók első biológigai cikküket ötször dobták vissza, míg végül megjelenhetett a Proceedings of the Royal Societyben, vagy a Nature-ben és a Science-ben.Érdekesség, hogy nem találtak máshol gömböcöt a természetben. Talán azért, mert a gömböc egy idealizált homogén test - bár az egyensúly visszanyerése fontos, a robotikában egyszerűbb az alsó részt nehezebb anyagból csinálni.
Az első gömböc 2006 nyarán készült számítógéppel vezérelt lézerek segítségével. A jelenleg használható anyagok: AlMgSi ötvözet, sárgaréz, márvány, plexiüveg. Az egyensúlyi tulajdonságokat mind a gömböc, mind a felszín tökéletlenségei befolyásolják. Ha egy gömböc megsérült, akkor olcsóbb újat gyártani, mint a sérült példányt kijavítani. Bár elméletben akármilyen gömböc képes visszatérni a stabil egyensúlyi állapotba, a sérült gömböcök közül mindig a nagyobb vagy nehezebb darabok őrzik meg ezt a tulajdonságot a legjobban.
A gömböc bejegyzett márka és védjegy, és Domokos vállalata az egyetlen gyártó. Szokásos méretük 10 cm, és mindegyikük megkapja a Gömböc logót és a sorozatszámát. A kis mérettűrés és a kevés megrendelés miatt nem lehet olcsón kapni. További információ itt!
2008 októberében elkészült az első porcelán gömböc speciális minőségű herendi porcelánból. A matematikai képletes díszítésű üreges gömböc neve: Herend pszeudo-Gömböc, és a Boston Consulting Group tulajdona.
Felfedezése után a gömböc hamar a média figyelmének középpontjába került. Nem aratott ekkora sikert magyar felfedezés a Rubik-kocka óta (1974). Felfedezőit kitüntették a Magyar Köztársaság Lovagkeresztjével. A New York Times 2007 hetven legérdekesebb ötlete közé választotta.Az idei Sanghaji Világkiállítás magyar pavilonjának fő attrakciója a Gömböc bemutatása. A helyszínről érkezett beszámolók szerint korosztályra való tekintet nélkül érdeklődnek a látogatók a magyar találmány iránt, és láthatóan jül érzik magukat a világító végű, mozgó farudakkal ékített építmény falai között. (De jó lenne élőben látni...) A Lévai Tamás által tervezett pavilon középpontjában egy 2.5 magas krómacél Gömböc forma áll, ettől néhány méterre a látogatók egy "Gömböc-simogató" pulton kipróbálhatják a 18-24 cm magas, plexiből, alumíniumból, vörösrézből és bronzból készült Gömböcöket.

* * * * *

Mint megtudtam, a kínaiak két magyart ismernek: Petőfit, aki nemcsak tananyag, de állítólag kedvelt költő, a másik pedig a külföldön Hudecnek hívott építész-zseni, aki az 1930-as években Sanghaj arculatának egyik meghatározó építésze volt.
Hugyecz László Ede (1893-1958) magyar építész édesapja is építészmérnök volt: saját erejéből küzdötte fel magát mérnökké, építőipari vállalkozóvá. 1900-ban pl. alvállalkozóként részt vett a pesti kisföldalatti - a második európai földalatti vasút - építésében.A Magyar Királyi Építészeti Akadémián végzett tervező 1916-ban az I. világháború egy ütközetében lábsérülést szenvedett, a kozák lovasság foglyul ejtette. Szibériába vitték, ahonnan 1918-ban kalandos körülmények között sikerült megszöknie. Átjutott Kínába, ahol megtanulta az angol és a kínai nyelvet. Egy amerikai építészirodában kezdett dolgozni. 1922-ben megnősült, felesége a svájci-angol Gisela Meyer lett. Hugyecz hamar Sanghaj építészeinek legmarkánsabb alakja lett.
1920-ban került Sanghajba, ahol először egy amerikai cégnél dolgozott, majd 1925-ben saját vállalatot alapított. A Hudec Tervezőiroda Sanghajban 65 épületet tervezett; kórházat, templomot, színházat, mozit, egyetemet, lakóházakat. A század első felének legmagasabb épülete egész Kelet-Ázsiában az 1934-ben épült, 83,8 méter magas, 22 emeletes Park Hotel - melynek
tetején éjszakai bárt, a tetőteraszán pedig szabadtéri táncparkettet rendeztek be - szintén Hudec munkája.Igazi nagy épületeit az art deco stílus jellemzi, így a Grand Cinema vagy a Deluxe filmszínházakat, a Paramount báltermnet és színházi épületet vagy a Majestic színház letisztult, egyszerű belső tereit. Az art deco stílusa tökéletesen illett az akkor világvárossá formálódó Sanghajhoz, mert ebben a stílusban forrott egybe leginkább a szépség és a használhatóság.
Az 1929-es Cathay (ma Béke) szálló háromszög alakú épületének folyó felé eső tornyán Hudec könnyedén házasította az európai art decót és a több ezer éves kínai kultúra elemeit.
Hudec unokaöccse, Jánossy Péter Sámuel budapesti építész szerint Hudec kínai népszerűsége azzal magyarázható, hogy közel állt hozzá a keleti kultúra és formakincs, hiszen a magyar hímzésekben, fafaragásokban, tojásfestésekben vissza-visszaköszönnek a távol-keleti motívumok.
Hugyecz maga köré gyűjtötte a Sanghajban élő magyarokat, megalapította szövetségüket, melynek elnöke lett. Ebben a minőségében anyagilag és erkölcsileg támogatta rászoruló honfitársait, e tevékenysége elismeréséül az akkori magyar kormányzat tiszteletbeli konzullá nevezte ki 1942-ben.
1947-ben a kommunista diktatúra idején ismét fogságba került, ahonnan ismét sikerült megszöknie. Családjával elhagyta Kínát, és Svájcban, Luganoban telepedett le. Onnan Hugyecz Rómába ment, ahol egy különleges feladatot kapott: a Szent Péter sírját kutató nemzetközi csoport tagja lett. A régészekből, teológusokból álló, nemzetközi tekintélyű csapat négyévi munkájával bebizonyította, hogy az urna, amelyet mélyen a Szent Péter bazilika alatt találtak meg, valóban Szent Péter csontjait tartalmazza. Ez a munka alapvetően megváltoztatta életét, mélyen vallásos lett, hirtelen zenével és írással kezdett foglalkozni, rengeteget tanított, az építészettől pedig visszavonult.
A bazilika alatti ásatások befejeztével Hudecz a kaliforniai Berkeleybe költözött, ahova egyetemi tanárnak hívták. Itt halt meg szívinfarktusban 65 éves korában.

2010. május 1., szombat

Munkás Szent József ünnepe

Május 1-jén a katolikusok Jézus ács nevelőatyjára emlékeznek 1955-től XII. Piusz pápa rendelete értelmében.
* * * * *
A kereszténység előtt az e naphoz kötődő európai pogány ünnepek közül említésre méltó a Beltane, mely a modern ír-gael nyelvű Bealtaine (= május; május 1.) angolosított változata. A taine szótag valószínűsíthetően a teine (tűz) szóból képződött, a bel szótag feltehetőleg fénylő, ragyogó jelentésű. Bizonyos értelmezések kiemelik azt, hogy a gall Belenus isten neve is hasonlít a beltine szóhoz, ami érthető is, hiszen a gall istent gyakran hasonlították Apollóhoz.A korai álattenyésztő vidékeken a tavasz, nyár eljövetele a csordák nyári legelőkre való áthajtását is jelentették. A babona szerint a vándorlás kezdetetkor a pásztorok a csordát két tűzrakás között hajtották át, mely szertartás megvédelmezte a csordát a betegségektől, gonosz szellemektől. Ha a tűzrakások között az ember is áthaladt, ő is védettséget szerzett a különböző járványoktól.
Az ünnepnek a kiemelkedően fontos kezdetekhez is köze van: a hagyomány szerint május 1-jén célszerű belevágni nagy vállalkozásokba , ám a házasság szempontjából e nap nem számított szerencsésnek.
* * * * *
A májusfa a természet újjászületésének szimbóluma, az ifjúság tavaszi szokásainak Európa-szerte ismert szimbolikus kelléke.A májusfát csoportba szerveződve állították éjjel vagy kora hajnalban a legények a lányoknak, akiknek ez nagy megtiszteltetés volt. Zömében színes szalagokkal, étellel-itallal is díszítették. Általában az udvarló legény vezetésével, néhol a legények a rokonlányoknak is állítottak fát. A két háború között divatba jött a szerenád, az éjjelizene május elsején, amit a lánynak fogadni illett egy szál gyufa meggyújtásával. A szerenádot követően a lány kiment és borral kínálta a legényeket.
Gyakran a közösségeknek is volt egy közös fája, aminek a kidöntését ünnepély, és táncmulatság kísérte.
A májusfa ledöntésének szertartásos mozzanata volt a fa körültáncolása, a májusfára mászás.
* * * * *
A munka ünnepe a nemzetközi munkásmozgalmak által kiharcolt hivatalos állami szabadnap, mely a munkások által elért gazdasági és szociális vívmányokat hivatott megünnepelni. Előzményei egészen a brit ipari forradalomig nyúlnak vissza. 1817-ben Robert Owen gyártulajdonos megfogalmazta és közzétette a munkások követelését, benne többek között az addig 10-16 órás munkaidő nyolc órára csökkentését, a roppant hangzatos "Eight hours labour, Eight hours recreation, Eight hours rest" szlogennel. A követelés érvényre juttatása végett több sztrájkot is tartottak, azonban a mozgalom hamar kifulladt, mert törvényi szabályozás híján ezeket az alkalmazottakat hamar elbocsátották, és más gyárak sem voltak hajlandóak felvenni őket.
Habár 1847-ben a nők és gyerekek munkaidejét 10 órában maximalizálták Nagy-Britanniában és gyarmatain, egészen 1856. április 21-éig a kérdésben nem történt előrelépés. Ezen a napon léptek sztrájkba az ausztráliai Melbourne városában a kőművesek és építőmunkások, hogy követeljék a 8 órás munkaidő bevezetését a kontinensen. A világon első alkalommal sikerült egy szervezett munkáscsoportnak bármiféle sikert is elérni fizetésmegvonás és retorziók nélkül. Ez a siker is nagyban inspirálta a munka ünnepének ötletét, illetve a majálisok megszületését.
1886. május 1-jén a chicagói munkás szakszervezetek sztrájkot szerveztek a nyolc órás munkaidő bevezetéséért, mely sajnos véresen végződött.
1889. július 4-én a Párizsban megalakult II. Internacionálé úgy határozott, hogy a három évvel korábbi chicagói tüntetés kezdetének negyedik évfordulóján a szakszervezetek és egyéb munkásszerveződések együtt vonuljanak fel országszerte a nyolc órás munkaidő bevezetéséért. A tüntetések az USÁ-ban olyan jól sikerültek, hogy 1891-ben május elsejét hivatalosan is a „munkásosztály nemzetközi összefogásának harcos ünnepévé” nyilvánították. (Szintén ez az internacionálé deklarálta 1910-ben a VIII. kongresszusán a nők választójogának elérése céljából, szolidaritásból március 8-át Nemzetközi Nőnappá).
1904-ben az amszterdami kongresszuson ismét egy felhívást adtak ki, miszerint „Minden ország összes szociáldemokrata pártja (és hasonló kötődésű bármilyen szervezete) nagy erőkkel demonstráljon május elsején a nyolc órás munkaidő bevezetéséért, a proletariátus osztályszükségleteiért és az egyetemes békéért”. Kijelentették, hogy „a Föld összes országában kötelező minden munkás-proletár szervezetnek május elsején felfüggeszteni a munkát mindenhol, ahol az a munkások testi épségének veszélyeztetése nélkül csak lehetséges”.
A nemzetközi szocialista és munkásmozgalmak térnyerésével és növekedésével együtt bővültek a munkások jogai és lehetőségei is, mely során a hagyományosan munkásünnep a 20. század folyamán lassan nemzeti ünneppé nőtte ki magát, először a Szovjetunióban, majd a II. világháború után kialakult szocialista-kommunista keleti blokk országaiban, illetve az azonos ideológiájú államokban, ahol az egyik legnagyobb nemzetközi szocialista ünneppé nőtte ki magát.

2010. április 16., péntek

Popper Péter

"Egyet tanácsolhatok: nem szabad az élményeket meg nem élni. Ha valaki jól élte végig az óvodáséveit, iskolásként nem akar újra óvodás lenni. Ha megélte mindazt, amit az élet kínál egy gyereknek, egy felnőttnek vagy egy idősebb embernek, akkor nem lesz baj. Ha pótlandókat görget maga előtt, akkor lesz a baj. Ki kell iktatni az érzést, hogy átmeneti korszakok vannak az életben. Nincsenek. Az az életem, amit élek, nincs átmeneti korszak, az időskor sem az." (Népszabadság)
* * * * *
Hosszú betegség után a mai napon halt meg életének 77. évében Popper Péter pszichológus, klinikai gyermek-szakpszichológus, pszichoterapeuta, egyetemi tanár.Felsőfokú tanulmányait az ELTÉn és a moszkvai Lenin Intézetben folytatta. Filozófia-logika-pszichológia szakos középiskolai tanári oklevelével a Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolánvhelyezkedett el oktatói állásban (1957-1958), majd a Fiatalkorúak Átmeneti Nevelőintézetének pszichológusa lett (1958-1960). 1960-ban felvették az ELTE Büntetőjogi Tanszékére aspiránsnak, majd 1963-tól a SOTE I. sz. Gyermekklinikáján tudományos munkatárs, majd tudományos főmunkatárs (1967-1980) beosztásba került. 1969-ben érte el a kandidátusi fokozatot, a pszichológia tudományok kandidátusává nyilvánították. 1980-ban kinevezték docensnek, 1984-ben egyetemi tanárnak, s a SOTE orvospszichológiai oktatási csoportjának vezetésével bízták meg, ezt a feladatot 1980-1992-ig látta el. 1992-1994 között az izraeli Bar Ilan Egyetem vendégprofesszora volt, hazaérkezve 1994-1996 között Horn Gyula miniszterelnök egyik személyes tanácsadója lett. 1997-től a budapesti egyetemeken, főiskolákon (ELTE, Színház és Filmművészeti Főiskola, Rabbiképző) és vidéken is tartott előadásokat, s konzultánsa volt a Láthatatlan kollégiumnak.
Több tudományos tisztséget töltött be, szerkesztette a Magyar Pszichológiai Szemle című szakfolyóiratot (1974-1990); az MTA Pszichológiai Bizottság és a TMB pszichológiai szakbizottság tagja volt; a Népjóléti Minisztérium Klinikai Pszichológiai Kollégiumának elnöke (1986-1994). A Nemzetközi Alkalmazott Pszichológiai Társaság választmányi bizottságának tagja volt.
Könyveivel, tévés szerepléseivel az egyik legismertebb magyar pszichológus lett, szakterülete voltak a beilleszkedési zavarok, a pszichoterápia, és a valláspszichológia. Szabad idejében mindig szívesen foglalkozott szépirodalommal, maga is írt színdarabokat, melyek közül hármat be is mutattak a nyolcvanas években.

2010. április 9., péntek

Lin Ju-csun

Egy csapásra sztárrá vált egy tajvani tehetségkutatóban tűfeltűnt fiatal férfi, aki elképesztő hangjával elvarázsolta a zsűrit, a hallgatóságot - és az internetező közönséget is.
A duci, esetlenül mozgó, csokornyakkendős énekes egy tehetségkutató műsorban Whitney Houston "I Will Always Love You" című slágerét adja elő - bámulatos tehetséggel és eredetiséggel. A bolti eladóként dolgozó 23 éves Lin Ju-csun szerényen nyilatkozott az AFP hírügynökségnek: "Teljesen ledöbbentem, hogy ilyen érdeklődést váltottam ki. Nagyon boldog vagyok, hogy az embereknek tetszett a Whitney-dalom".
Az ázsiai fiatal sikertörténete nagyon hasonlít a brit tehetségkutatóban feltűnő, mérsékelten megnyerő külsejű, de annál tehetségesebb Susan Boyle-éhoz, akinek lemeze rekordokat döntött, így többek között övé volt minden idők leggyorsabban fogyó albuma az Egyesült Királyságban. Lin Ju-csun azt mondta, büszke az összehasonlításra, mert tiszteli a skót énekesnőt, aki bizonyítéka annak, hogy átlagos külsővel is lehet ragyogni a színpadon. Ugyanis Lin életében nem ez az első tehetségkutató, ám a korábbi verseny bírái mind megjelenését, mind magas hangját kifogásolták, és az énekesi karrier helyett azt ajánlották neki, hogy legyen inkább komikus.
Az esti híradóban úgy konferálták fel, hogy itt egy énekes, aki a hangjával ért el ekkora sikert. (?) Hát, kérem, ma már ez számít hírnek...
Mindenesetre itt a róla készült felvétel:
Lin Ju-csun

Azt méghozzá szeretném tenni, hogy kíváncsi lennék, hogy a fénykorától fényévekre került Whitney Huston vajon látta/hallotta-e a felvételt. Szegénykéről azt mesélik akik mostanában hallották énekelni, hogy a kutya különbül vonyít...
Sic transit gloria mundi

2010. április 5., hétfő

Faberge tojások

A Fabergé tojás (Яйца Фаберже) a Fabergé-ház által 1885-1917 között készített, drágakővel ékített műremekeinek neve. A miniatűrök zömét népszerű húsvéti ajándéknak szánta vásárlójuk, bár akadnak köztük nyakláncok is.A legnépszerűbb darabok III. Sándor és II. Mikós orosz cárok számára készültek, közülük is a Constelláció és a Karjalai birch voltak.
A híres tojásokat nemesfémből készítették zománc- és drágakő kombinációval. Így a "Fabergé tojás" hamar a luxus szinonimájává vált. Az ékszercsodák története 1885-ben kezdődött, amikor III. Sándor cár és felesége, Maria Fedorovna eljegyzésük 20. évfordulóját ünnepelte. Úgy tudni, hogy a cárné őrizte nagynénje dísztárgyát, egy aranyból készített tojást, mely a belsejében több, nemes anyagból készített miniatűröket tartalmazott, többek között egy gyémántos császári koronát is.
Fabergé ez alapján készítette el az eslő tojást a császári koronával, és ettől kezdve minden évben egy újabb megrendelést kapott, és a tervek egyre bonyolultabbá váltak. Maga a cár sem tudta, milyen lesz az adott évi forma, egyetlen kikötése volt csak: mindegyik tojásnak tartalmaznia kell egy meglepetést. Csak 1904-'05-ben, az orosz-japán háború idején nem készült tojás.Az ékszerészek az uralkodó család mellett arisztokratáknak, iparmágásoknak is készítettek tojásokat, többek között Marlborough hercegnő, a Nobel-család, a Rotschildok és a Juszupovok részére.

2010. április 4., vasárnap

Isten apróhirdetései

Mit kell tennem, hogy felkeltsem a figyelmedet? Adjak fel egy újsághirdetést?

* * * * *

Kérlek, ne igyál, ha vezetsz! Még nem vagy felkészülve arra, hogy engem láss!

* * * * *

El tudod képzelni, mennyibe kerülne a levegő, ha valaki más szolgáltatná?

* * * * *

Földi emberek, ne bánjatok velem úgy, mint egy marslakóval!

* * * * *

Azt gondoltam, hogy a világot fekete-fehérnek teremtem. Aztán azt mondtam: neeeem!

* * * * *

Ha elszalasztottad a hajnalt, nem baj. Holnap csinálok neked újat.

* * * * *

Hogy lehetnél egy self-made-man? Emlékszem, hogy tökéletesre alkottalak.

* * * * *

Ha azt gondolod, hogy Gioconda bámulatos, látnod kell az én mesterdarabomat.
A tükörben.

* * * * *

Ne feledd az esernyődet. Nekem öntöznöm kell a növényeket.

* * * * *

Véleményem szerint te vagy a legszebb teremtménye a Földnek.
OK, kicsit elfogult vagyok.

* * * * *

Gyere az én házamba vasárnap, a meccs előtt.

* * * * *

Melyik részét nem érted annak, hogy “Ne…” ?

* * * * *

Szeretem az esküvőket, hívj meg a tiedre.

* * * * *

Ezt a “Szeresd felebarátodat...” én komolyan gondoltam.

* * * * *

Én szeretlek téged, és téged, és téged, és téged…

* * * * *

Kiválasztottad az utad ... Elviszel magaddal?

* * * * *

Kövess engem!

* * * * *

Olvastad már az én best selleremet?

* * * * *

Örömmel viszem a keresztedet, gyere.

* * * * *

Nem vagy egyedül, itt vagyok neked én.

* * * * *

Helyezd magad a kezembe és figyelj!

* * * * *

Kereslek téged, válaszolj nekem!