2010. szeptember 25., szombat

János és Júlia

Még gyerekkoromból emlékszem erre a borzalmas faviccre:
- Hogy hívják Mackó Misit felnőtt korában?
- ???
- Melegítő Mihály...

Nos, én pár napja Újpest Központnál személyesen találkoztam a mézeskalács házikós banyától megszabadult, azóta felnőtt Jancsival. Nem nagyon szeretem ezt a környéket, mert az oszlopokra feltett virágözön sem üdíti fel a végérvényesen unalmas, szürke betontengert.
Az egyik buszmegállóban várakoztam, és igen feszülten figyeltem, mikor érkezik meg már továbbhaladásom záloga.
Aztán egy pár méterre tőlem heverő, "skatulyából előhúzott" hófehér zsebkendőre lettem figyelmes. Kíváncsi voltam, kié lehetett a nyilvánvalóan nemrég elhullajtott új papírkendő, és úgy találtam, hogy a tőle éppen eltotyogó, úgy ötvenhez közelítő férfi lehet a "gazdi". Öltözéke teljesen beolvasztotta ebbe a nyomasztó környékbe, barázdált arcát kócos haj keretezte. Nem is tudtam eldönteni, hogy lélekmelegítő itókának, netán valamilyen tudatmódosító szernek, vagy csak az életben ért megpróbáltatásoknak tudható-e be a koránál öregesebb mozgás.
Nem sokkal később megállt, és zsebébe nyúlva újabb kendőt ejtett a földre. Majd még egyet, aztán egy újabbat, és így tovább. Lassan egy tucatnyi friss fehér felkiáltójel virított körülötte, mielőtt végérvényesen eltűnt volna a szemem elől.
Vajon kinek szánta ezeket az elhullatott jeleket, kitől várhatja, hogy megmentse?

* * *

Újpest-Központ a 3-as metróvonal északi végállomása. (Ezen a vonalon ma naponta több mint 600 000 ember utazik, a legnagyobb szállítási kapacitás 28200 utas irányonként és óránként. A legkisebb követési idő 150 mp. 49 mozgólépcső van a vonalon, csúcsidőben 29 (+2) vonat közlekedik.)
Az állomás a IV. kerületiek belvárosba jutását szolgálja, de rengeteg ingázó jár erre, (Káposztásmegyer , XV. kerület). Számos busz- és két villamosjárat megáll itt, így a legfontosabb közlekedési csomópontja a kerületnek.
Eredetileg ideiglenes végállomásnak volt tervezv
e, de a vonalat nem építették tovább, pedig az újpesti és káposztásmegyeri lakótelepek megépültével igencsak megnőtt a környéken lakók száma.

* * * * *

Közmondásos, hogy a pesti ember mennyire siet, nincs ideje senkire és semmire, és mennyire nem is rejti ezt véka alá.
Az Örs vezér terénél egy remek írószer üzletbe tértem. Megmondom, ez a gyengém. Órákig képes vagyok gyönyörködni a kínálatban, és ilyenkor a "na, ez vajon mennyibe kerülhet?!" tépelődés is elkerül. Ha tetszik, megveszem - kerül, amibe kerül!
Itt is csodás csomagoló papírokat találtam, de ezeknél lényegesen erősebbre lett volna szükségem. Kitaláltam, hogy öntapadós átlátszó fóliát ragasztok rá, így tökéletes lesz. Mivel ilyet nem találtam, segítségért fordultam. Az ötven év körüli nő nem szakadt meg a munkától, bár épp a pénztárossal való beszélgetésében zavartam meg.
- Tudom, mire gondol, de olyasmit itt nem talál. Vannak öntapadós füzetborítóink, azokat megmutatom - hadarta affektálva, miközben ezekhez vezetett. Sajnos azonban ezek a nejlonok egyáltalán nem felelnek meg semmiféle célnak, hiszem körbefonják ugyan a füzetet, de mivel nincsenek összeforrasztva, pont ott nem védenek, ahol a legjobban kellene. Így tovább próbálkoztam, mire is lenne szükségem.
- Értse meg, mi írószer bolt vagyunk. Amit maga keres, azt a Baumaxban, vagy a Praktikerben találja meg! - csattant fel kioktatóan.
Mosolyogva megköszöntem, majd a választott dolgokat visszapakoltam, és távoztam.
Pár óra múlva egy másik írószerben mindent meg tudtam vásárolni. Igaz, ott nem is kértem segítséget senkitől.

* * *

Az Örs vezér tere a főváros XIV. és X. kerületének határán fekvő nagy forgalmú csomópont, a 2-es metró, illetve a Gödöllői HÉV, valamint számos busz és trolibusz végállomása.
A tér a nevét 1932-ben kapta, akkori helyesírás szerint Eörs vezér tere. Az Örs nevet Béla király névtelen jegyzője (Anonymus) említi először. Egyes kutatók szerint Örs vezér a Keszi törzs feje lehetett, sőt eredetileg maga is törzsnév, illetve később méltóságnév volt. A dunántúli helységnevek arra utalnak, hogy Örs törzsével, népével, nemzetségeivel ott telepedett le.
1954-'61 között épült fel az első lakótelep jellegzetesen szocreál stílusban. A főúthoz és a térhez tágas parkkal kapcsolódik. A csendes, kertvárosias, „peremvidéki” jellegű tér a metró végállomásának megépülésével 1970-ben vált jelentős csomóponttá és vesztette el korábbi külvárosi jellegét. Az eredetileg a Népstadionig (az állomás mai neve Stadionok) tervezett kettes metrót a környékbeli lakótelep építkezések révén ide költöző több ezer ember miatt hosszabbították meg még átadása előtt.1980-ban itt nyílt meg hazánk első, nyugat-európai stílusban felépített üzletközpontja, a Sugár. Vele szemben 2001-ben adták át az Árkád bevásárlóközpontot. Ekkor indult meg a teret átszelő 3-as villamos és meghosszabbították Kőbányáig a 62-est. Pár éve pedig itt emelkedik az egyik IKEA áruház is.A tér összképének egy részét évtizedekig meghatározó, jellegzetes M alakú metróvégállomás-épületet 2007-ben lebontották, helyére új végállomást építettek.
Én nagyon kaotikusnak és koszosnak találom ezt a teret, viszont az aluljárójában szinte mindig muzsikálnak zenészek - és általában nem is rosszak!