Húshagyókedd a Húsvétot megelőző 40 napos nagyböjt kezdetét megelőző utolsó nap a keresztény egyházi évben, azaz a hamvazószerda előtti nap. A név is a böjt kezdetére utal, azaz ezen a napon lehet utoljára húst fogyasztani.
Napja mozgó dátumú ünnep, időpontja a Húsvét időpontjától függ, a húsvéttól visszafelé számított hetedik vasárnap utáni kedd.
Húshagyókedd a farsangi szezon utolsó napja, sok helyen ünneplik karnevállal, felvonulással, erre a napra esik a híres Velencei karnevál utolsó napja is.
Nálunk a farsang legkiemelkedőbb látványossága a budapesti Operabál, mely a szervezők szerint a bécsi zenét, bájt és az ünnepélyes fesztiválok időtlen osztrák tradícióját idézi. Mivel én még soha nem vettem részt rajta, az idei fotótermés alapján próbálom kitalálni, milyen lehetett.A Budapesti Operabál története 1886. március 2-ig nyúlik vissza, ám a századforduló idején szinte havonta tartottak Operabált, minden esetben jótékonysági céllal. Bécsi mintára először az első világháborút követően, 1934-ben szervezett újra Operabált az akkori Budapesti Operabarátok Egyesülete, melyen Lehár Ferenc vezényelt. A második világháborút követően ugyan számos rendezvénynek adott otthont az Opera épülete, és 1996. február 17-én, 62 év szünet után újra megrendezett budapesti Operabál sztárvendége, Montserrat Caballé tartott rövid koncertet.
A színpad és a nézőtér 1000 m2-es táncparketté alakított hatalmas területe adott helyet a nyitótáncnak, melyet 80 pár elsőbálozó fiatal kezdett el, ezt követte a Palotás, majd az "Alles Walzer" következett.
A '96-os alkalomkor a Gundel Étterem kínálta vacsorával a bál vendégeit. A nagy balett-terem francia hangulatát a századforduló chansonjai idézték, más különtermekben szórakozhattak a vendégek jazz zene mellett is, kipróbálhatták szerencséjüket a kaszinóban, volt tombola értékes ajándékokkal és bálkirálynő-választás. A későbbi Operabálok mind követik a kialakult tradíciót. A gazdasági élet kulcsszereplői, a nagy cégek magyar és külföldi vezetői egyaránt jó fórumnak találják az Operabált, bár szerintem mára egyfajta celeb-felvonulássá vált. A meghívott hírneves sztárvendégek sorába ebben az évben az argentin születésű José Cura tenor énekes, karmester került, aki 1994-ben a Placido Domingo Nemzetközi Énekverseny győzteseként tűnt fel.
És bár szigorú protokoll szabályozza a megjelenő hölgyek és urak megjelenését, a neten keringő fotók tanúsága szerint a 15. alkalommal sem sikerült igazán megfelelően felöltöznie a zömnek.
Húshagyókedd a farsangi szezon utolsó napja, sok helyen ünneplik karnevállal, felvonulással, erre a napra esik a híres Velencei karnevál utolsó napja is.
Nálunk a farsang legkiemelkedőbb látványossága a budapesti Operabál, mely a szervezők szerint a bécsi zenét, bájt és az ünnepélyes fesztiválok időtlen osztrák tradícióját idézi. Mivel én még soha nem vettem részt rajta, az idei fotótermés alapján próbálom kitalálni, milyen lehetett.A Budapesti Operabál története 1886. március 2-ig nyúlik vissza, ám a századforduló idején szinte havonta tartottak Operabált, minden esetben jótékonysági céllal. Bécsi mintára először az első világháborút követően, 1934-ben szervezett újra Operabált az akkori Budapesti Operabarátok Egyesülete, melyen Lehár Ferenc vezényelt. A második világháborút követően ugyan számos rendezvénynek adott otthont az Opera épülete, és 1996. február 17-én, 62 év szünet után újra megrendezett budapesti Operabál sztárvendége, Montserrat Caballé tartott rövid koncertet.
A színpad és a nézőtér 1000 m2-es táncparketté alakított hatalmas területe adott helyet a nyitótáncnak, melyet 80 pár elsőbálozó fiatal kezdett el, ezt követte a Palotás, majd az "Alles Walzer" következett.
A '96-os alkalomkor a Gundel Étterem kínálta vacsorával a bál vendégeit. A nagy balett-terem francia hangulatát a századforduló chansonjai idézték, más különtermekben szórakozhattak a vendégek jazz zene mellett is, kipróbálhatták szerencséjüket a kaszinóban, volt tombola értékes ajándékokkal és bálkirálynő-választás. A későbbi Operabálok mind követik a kialakult tradíciót. A gazdasági élet kulcsszereplői, a nagy cégek magyar és külföldi vezetői egyaránt jó fórumnak találják az Operabált, bár szerintem mára egyfajta celeb-felvonulássá vált. A meghívott hírneves sztárvendégek sorába ebben az évben az argentin születésű José Cura tenor énekes, karmester került, aki 1994-ben a Placido Domingo Nemzetközi Énekverseny győzteseként tűnt fel.
És bár szigorú protokoll szabályozza a megjelenő hölgyek és urak megjelenését, a neten keringő fotók tanúsága szerint a 15. alkalommal sem sikerült igazán megfelelően felöltöznie a zömnek.