2008. november 2., vasárnap

Albioni levelek XXX.

Freemasonry - Szabadkőművesség

Vasárnap valami eszméletlen nagy zuhé volt, és persze én akkor mentem a Monumentet és a Swiss Re Buildinget fotózni.
Valahogy úgy alakult, hogy az utóbbi épület bár értelem szerűen egy csomó Tower környékén készült fotóra "rákéretszkedett", de önmagáért még egyszer sem kaptam le.Nem volt túl jó ötlet, főleg, hogy a Temze part eleve szelesebb, a fekete esernyőmbe kapaszkodva akár Mary Poppinsnak is képzelhettem volna magam, várva, hogy felkapjon a szél - no persze, ha keletről fúj... ;)
Így a bandukolásom inkább arra tejedt ki, hogy leginkább a lábam elé koncentráltam igen erőst, hogy lehetőleg a legtöbb víztócsát kikerüljem, és csak néha pillantottam egyszer-egyszer fel.

Így keveredtem egy fotózásba is egy igen réginek tűnő piaci épületnél, a Leadenhall Market-nél.A 14. század óta működi itt piac, és ha vásárlási szándékkal keressük fel, tegyük azt hétközben reggel 7 és délután 4 között.
A vörösesbarna, zöld és krémszínű fedélszerkezetű, macskaköves járdájú divatos épületet 1881-ben kifejezette turista attrakciónak tervezték. A gyönyörű londoni terep a Harry Potter és a Bölcsek Köve című filmben is szerepelt pár képkocka erejéig. Most több helyen tatarozás alatt áll.
Picit aggódtam, ha képet készítek, tönkreteszem a kamerás munkájukat, de szembesülnöm lekkett a ténnyel: az én kis béna gépemet a kutya se veszi észre.

Swiss Re épületét viszont képtelenség nem kiszúrni.
Az 1863-ban alapított Svájci Biztosító (a világ vezető viszontbiztosítója) székháza 2004. május 25-én kezdte meg működését.
A 600 millió fontba kerül 180 méter magas felhőkarcoló tervezésekor környezetvédelmi szempontokat is figyelembe vettek. A fényviszonyokat és a mozgást érzékelő szenzorok kiiktatják a világítást és a légkondicionálást, ha már nincs szükség rá, a szellőztetést az épület kerületén elhelyezett külső és belső időjárásmérő szerkezetek irányítják. A számítógéppel vezérelt rendszer fokozatosan kinyitja a világítósarkok ablakait, és friss levegőt bocsát be az irodahelyiségekbe. Ez egyebekben jelentős közüzemi díjat takarít meg, energiatakarékos és csökkenti az ártalmas gázkibocsátást.Swiss Re megépítésének előzménye, hogy 1992-ben egy ír terrorcselekmény következtében a city Leadenhall piac-környéki része felrobbant. A legnagyobb fejtörést a Balti Tőzsde viszonylag szűk helyének beépítése okozta.
A cityben 1950-ig nem építettek a Szent Pál Székesegyháznál magasabb épületet (92 méter), a '60-as évektől azonban egyre-másra épültek a sokszor nem túl fantáziadús toronyházak, melyek Károly herceg szerint "elrondították London sziluettjét és megszentségtelenítették a Szt. Pál-katedrális kupoláját".
Swiss Re állítólag osztatlan népszerűségnek örvend a londoniak körében, beceneve: erotic gherkin (buja uborka), viszont úgy tudom, nem nyitott a széles közönség számára.

Ez egyébként nagyon előkelő rész rengeteg üzleti épülettel, és nekem úgy tűnt, hogy tele van szabadkőműves szimbólumokkal. De persze ezt nem tudhatom, de furi volt, hogy bárhova néztem, amit megláttam, mindről ez ugrott be.
Aztán este anyagokat kerestem a Greenwich-i utam leírásához, és az egyetem bemutatásánál szerepelt egy ábra, amiben már száz százalékig biztos voltam, hogy a titkos társaság jelképe.
Na, ekkor elkezdtem jobban utánajárni a dolgoknak.
Annak idején a fősulin azt tanultuk, hogy a pszichológiának hosszú múltja, de rövid története van - no, ez a szabadkőművesekre is éppoly igaz.
Bár már néhány ókori társaságot is elődüknek tekintik, a négy londoni páholy 1717-ben Keresztelő Szent János napján alakította meg az Angliai Nagypáholyt (Grand Lodge of England).
Pár év elteltével azonban vita kavarodott, mivel egyesek újításokat szerettek volna bevezetni, amit a konzervatívabbal nem fogadtak el. Végül 1813-ban alakult meg az Angliai Egyesült Nagypáholy.
1877-ben pedig szakítottak a francia testvérszervezettel, és ha jól értelmezem, a világ összes szervezete vagy egyik, vagy másik rendszerhez csatlakozik (az 1992-ben létrejött Magyar Nagyoriens a francia rendszerhez csatlakozott).
A szabadkőműves programban szerepel magasabb szellemi-erkölcsi értékek közvetítése a felvilágosodás hagyományainak terjesztése által, kötelességük a jótékony cselekedet, munkájukkal alakítják a társadalmi folyamatokat - melyekért felelősséggel tartoznak.
Az angoloknál alapvető követelmény az Istenbe vetett hit. Mivel sokféle vallású embert felvesznek soraikba, és ráadásul vallási és politikai témákat szigorúan tilos megvitatniuk, ezért Istent egyszerűen a Világegyetem Nagy Építőmestereként nevezik.
A franciáknál viszont egyáltalán nem követelmény az Isten-hit, és ott bizony politizálnak is a tagok, sőt, nők felvételét is engedélyezik.
(A politizálás nekem egyértelműnek tűnik, nem csak a közmondásosan "rebellis magyarok"-nak titulált közhely miatt, hanem azért is, mert az osztráktól/orosztól/Amerikától/stb. való függőség mindig is kikerülhetetlen téma volt nálunk.)
És nyilvánvaló az is, hogy az egyház miért idegenkedett mindig is e társaság működésétől - II. János Pál pápa is jóváhagyta azt az állásfoglalást, miszerint katolikusoknak tilos szabadkőműves tevékenységet folytatniuk.
Magyarországon titkos társaságként működnek, de Amerikában vagy Angliában szinte nyilvánosan működnek - állítólag azért, mert itt nem volt annyi véres megtorlásban részük a tagoknak, mint mondjuk a magyarországi testvérszervezetek esetében.

Ez hát a hivatalos verzió a titkos társaságról. (Jó, csak egy rövidített kivonat, és kizárólag elméleti szinten...)
Sokak szerint azonban világuralmi terveik vannak, és nem válogatnak az eszközökben. A globalizáció, a szexuális szabadosság, az Istenfélő életforma elhagyása mind a számlájukra irandó szerintük.
Ha a kereskedelmi tévék műsorait nézzük, elgondolkodtató ez az elmélet is...

A londoni szervezetre visszatérve: az Angol Nagypáholy a Lúdhoz és Rostélyhoz címzett fogadóban jött létre (Goose and Gridiron), melynek közelében egy emléktáblát is elhelyeztek.
A Holborn metrómegállóhoz nagyon közel épült meg 1933-ban az Angliai Egyesült Nagypáholy Székháza (elkészülttekor Masonic Peace Memorial - Szabadkőműves Béke Emlékmű- volt a neve, és 1939-től él a ma is ismert elnevezés), ahol nemsokára épp a női szabadkőművesekről tartanak majd előadást.
Az art deco épület (ilyen stílusú házakból elég sok van londonban) 6 évig épült, és az első világháborúban odaveszett aktívan harcoló 3225 szabadkőművesnek állít emléket.Számomra meglepő, hogy a közelében lévő boltocska tele van szabadkőművesség témakörben írt olvasnivalóval, sőt, plüss oroszlánt is láttam a kirakatban, "akinek" pulcsijára rá volt hímezve legismertebb szimbólumuk.